Skip to main content
فهرست مقالات

هدف ها و شیوه های داستان پردازی در قرآن

نویسنده:

(7 صفحه - از 3 تا 9)

خلاصه ماشینی:

"» حتی چنین نیست که داستان واقعیت داشته باشد، اما تخیل نیز با آن در آمیخته و به ضرورت، در مواقع و شرایط خاصی، داستان را پرورده و پرداخته و بارور ساخته باشد؛هر چه گفته می‌شود، عین واقعیت است 4 ؛واقعیت‌هایی نمادین از حقیقت و آیتی برای همیشه حیات انسان. در ادامه آیه 111 سوره یوسف آمده است: «ما کان حدیثا یفتری و لکن تصدیق الذی بین یدیه و تفصیل کل شی‌ء و هدی و رحمة لقوم یؤمنون»:این داستانی دروغ پرداخته نیست، بلکه تأییدی است بر آنچه روی داده و تفصیل هر چیزی، و هدایت و رحمتی است برای ایمان آورندگان. 6. داستان‌های قرآن: از جنایت‌ها، عشق‌ها، خیانت‌ها و رخدادهای غیر اخلاقی و ضد ارزشی سخن دارد، اما سعی می‌کند به این مسائل با اشاره و نماد نزدیک شود، نه با ارائه جزئیات به گونه‌ای توصیفی و تصویری:نمونه‌ای 9 زیبا و جالب از این ویژگی را در فرار حضرت موسی از مصر و رفتن به سوی مدین می‌توان یافت. قرآن کریم از همان آغاز با اشاره به راه رفتن دختر، فضای داستان را در حریمی از عفاف و تقدس فرو می‌برد و به خواننده اجازه نمی‌دهد که در شخصیت دختر جز این عفت و پاکدامنی، به داستان‌های قرآن، از جنایت‌ها، عشق‌ها، خیانت‌ها و رخدادهای غیر اخلاقی و ضد ارزشی سخن دارد، اما سعی می‌کند به این مسائل با اشاره و نماد نزدیک شود، نه با ارائه جزئیات به گونه‌ای توصیفی و تصویری جست و جوی خصوصیات متضاد آن باشد:«فجاءته احداهما تمشی علی استحیاء قالت ان ابی یدعوک لیجزیک اجر ما سقیت لنا."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.