خلاصه ماشینی:
"Anderson 2005,Foucault and the Iranian Revolution,Gender and the Seduction of Islamism,Chicago and London:the University of Chicago Press,32+xii انقلاب ایران از منظرهای متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است.
علاوه بر اینها،کتاب پرسشهایی را پیش میکشد که هنوز جای طرح دارند،برای نمونه در برخورد با مواردی همچون خشونت علیه زنان،اقلیتها،همجنسگرایان،دگراندیشان و اینکه بر کدام دسته از ارزشها،ارزشهای مدرن یا پسامدرن میتوان تکیه کرد و پیامد دفاع از هریک از آنها چیست؟نویسندگان با انتقاد از مواضع فوکو نسبت به انقلاب ایران و نیز نقد برخی موارد متاخرتر مثل مواضع چامسکی و بودریار دربارهء حوادث 11 سپتامبر،درعینحال بر موضع طیفی از جریان روشنفکری در تفکر پسامدرن میتازند و آن را به سازش با ارتجاع،نوستالژی برای گذشته و توجیهکنندهء سیاستهای سرکوبگرانه در کشورهای اسلامی منتسب میکنند،لذا کتاب علاوه بر موارد یاد شده ضمنا نقدی بر پسامدرنیته(به استثنای معدودی از چهرههای آن)و دفاعی از مدرنیسم سیاسی،اخلاقی و حتی زیباشناختی است.
استفادهء آنها از استعارههایی چون«اراده مرگ»:«شهادطلبی»،«ارادهء معطوف به قدرت»در مورد انقلاب ایران که از بررسی ریشهای دلایل انقلاب غفلت کرده و حتی به این پرسش نیز پاسخ نمیدهد که به فرض که چنین تعابیری درست باشند،دلایلی که باعث میشوند این اراده سرباز کند و به خلقیات ملتی آن هم در لحظهء تاریخی مشخصی حاکم شود کداماند؟نویسندگان بیشتر به تاریخ تشیع و وقایعی مانند قیام امام حسین(ع)ارجاع میدهند که تکرار آن را در انقلاب ایران میبینند و به تاثیری اشاره میکنند که این نوع مشابهتها بر روانشناسی تودهها داشتند تا آنها را به جمع شدن زیر چتر روحانیت سنتی سوق دهند."