چکیده:
رقابت در عرصه خدمات مالی به ویژه در بین شرکتها و مؤسسات ارائهکننده خدمات مشاوره، آموزش و پژوهش(ماپ)روز به روز شدت بیشتری پیدا میکند.این شرکتها بایستی توانمند باشند تا زمینه توسعه سایر شرکتهای تخصصی فعال در این بخش را فراهم سازند.بر این اساس چند سوال اساسی به شرح زیر مطرح میباشد:1)سازمانهای متولی در توانمندسازی مؤسسات ارایهکننده خدمات ماپ مالی چه نقشی دارند 2)دانشگاهها در توانمندسازی مؤسسات ارایهکننده خدمات ماپ مالی چه نقشی دارند 3)بنگاههای اقتصادی استفادهکننده از خدمات ماپ مالی در توانمندسازی مؤسسات ارائهکننده این نوع خدمات چه نقشی دارند 4)مؤسسات ارائهکننده خدمات ماپ مالی در توانمندسازی خود چه نقشی دارند. در این تحقیق پس از مشخص شدن مدلها و مولفههای توانمندسازی شرکتها و مؤسسات ارائهکننده خدمات ماپ مالی،در قالب یک بررسی میدانی از خبرگان این بخش در زمینه اهمیت و وضعیت مولفههای شناسایی شده نظرسنجی شده است.نتایج دست آمده حاکی از آن است که از نظر خبرگان کلیه مولفههای توانمندسازی شرکتها و مؤسسات ارائهکننده خدمات ماپ مالی در فضای کسبوکار ایران مورد تائید بوده و علی رغم اهمیت بالا،اکثریت این مولفهها از وضعیت چندان مساعدی برخوردار نمیباشند.
Competition in financial services market especially between financial Consulting، Training and Research service providers (f-CTR-sp) are going to be more intensive than before. These companies as facilitators of developing financial entities should be competent to be effective. Accordingly some questions there exist as follows: in order to enable f-CTR-sp، what roles do (1) the authorized organizations and institutions، (2) the universities، (3) the enterprises which need f-CTR services and (4) the f-CTR-sp itself? In this study after identifying the models and factors of enabling f-CTR-sp، as a field survey experts were questioned on importance and situation of the factors in Iran financial business environment. Results show that based on experts’ opinion the factors are confirmed and most of them evaluated very important but not appropriate. Finally the enabling factors have been ranked and accordingly some applied recommendations provided.
خلاصه ماشینی:
"در این مطالعه با در نظر داشتن چارچوب نظری تحقیق،پس از بررسی جامع ادبیات نظری و نظرسنجی از مدیران و کارشناسان شرکتهای ارائهکننده خدمات ماپ مالی و سازمانهای متولی و نیز اساتید دانشگاهها و مراکز کاربردی آموزشی به یک جمعبندی در مورد مولفههای توانمندسازی شرکتها و مؤسسات ارائهکننده این قبیل خدمات دست یافتهایم.
*متقاعد و مجاب نمودن سازمانهای متولی دولتی به حمایتهای قانونی،مالی،و تخصصی از صنعت خدمات ماپ مالی و شرکتهای ارائهکننده این نوع خدمات *آگاهسازی بنگاههای اقتصادی نسبت به سودمندی خدمات ماپ مالی در بهبود عملکرد آنها و نیز ترغیب آنها به بهرهگیری بیشتر از این نوع خدمات *برقراری ارتباط با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کاربردی و جلب حمایت علمی و معنوی آنها از خدمات مالی[2،8] نقش سازمانهای و نهادهای دولتی نقش حمایتی دولت در توانمندسازی شرکتها و مؤسسات ارائهکننده خدمات ماپ مالی را میتوان از نظر نوع و سطح تاثیرگذاری به چندین بخش تقسیمبندی نمود.
در این تحقیق پس از مشخص شدن مدلها و مولفههای توانمندسازی شرکتها و مؤسسات ارائهکننده خدمات ماپ مالی،در قالب یک بررسی میدانی از خبرگان مدیریت مالی در زمینه اهمیت و وضعیت مولفههای شناسایی شده نظرسنجی به عمل آمده است.
در این مطالعه در راستای اهداف تحقیق،مولفههای توانمندسازی شرکتها و مؤسسات ارائهکننده خدمات ماپ مالی در فضای کسبوکار کشور شناسایی و دستهبندی گردیده است سپس،در مورد اهمیت وضعیت مولفهها از طریق پرسشنامه از نمونه آماری(خبرگان)تحقیق نظرسنجی صورت گرفته و سرانجام،دادههای گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گفته است."