چکیده:
در این مقاله ضمن شناخت مشارکت های راهبردی و بررسی عوامل موثر بر موفقیت آنها، بر مبنای نتایج مرور تحقیقات، مهمترین عامل رفتاری موثر بر موفقیت مشارکت ها (اعتماد) را شناسایی و انتخاب کرده و وضعیت آن را در یکی از مهمترین مشارکت های راهبردی صنعت خودروایران موردتحلیل وارزیابی قرار می دهیم .بدین ترتیب عملکرد مشارکت راهبردی فوق را ازمنظر رفتاری و از طریق مهمترین عامل موفقیت آن و بصورت غیر مستقیم، مورد بررسی و موشکافی قرار داده و به کمک آن درک و بینش خوبی از اعتماد بین شرکا، ابعادمختلف آن و نیز میزان موفقیت مشارکت بدست می آوریم.
خلاصه ماشینی:
"بدینترتیب عملکرد مشارکت راهبردی فوق را از منظر رفتاری و از طریق مهمترین عامل موفقیت آن و بصورت غیر مستقیم،مورد بررسی و موشکافی قرار داده و به کمک آن درک و بینش خوبی از اعتماد بین شرکا،ابعاد مختلف آن و نیز میزان موفقیت مشارکت بدست میآوریم.
اهداف تحقیق این تحقیق ضمن شناسایی عوامل موثر بر موفقیت عملکرد مشارکت راهبردی، اساسیترین و مهمترین آنها(اعتماد)را انتخاب کرده و در انتها اعتماد بین شرکا و ابعاد مختلف آن را در مهمترین مشارکت راهبردی صنعت خودرو ایران مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم.
بررسی اعتماد بین شرکا و ارتباط بین ابعاد مختلف آن نمودار(3)بیان میدارد که پایینترین سطح از ابعاد اعتماد مربوط به شریک محلی بوده و در خصوص نگرانی آن از رفتار شرافتمندانه شریک خارجی است و در مقابل اعتقاد شریک محلی به پایبندی شریک خارجی نسبت به انجام تعهداتش به همراه اعتقاد شریک خارجی به رفتار شرافتمندانه طرف محلی،در بالاترین حد قرار دارد.
با شناسایی و انتخاب این پارامتر و بدنبال آن عملیاتی نمودن آن،وضعیت اعتماد دوطرفه در یک مشارکت راهبردی منتخب را مورد ارزیابی قرار داده و ضمن سنجش ابعاد مختلف آن و ارائه یک تصویر روشن از وضعیت اعتماد بین شرکا توانستهایم یک مورد از مهمترین مشارکتهای استراتژیک را از منظر مدیریت رفتاری و به صورت غیر مستقیم،مورد بررسی و موشکافی قرار داده و به کمک آن درک و بینش خوبی از اعتماد بین شرکا،ارتباطاتی که بین ابعاد مختلف آن وجود دارد و نیز میزان موفقیت مشارکت بدست میآوریم."