چکیده:
هدف:پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی انجام شده است.روش:پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگری با گروه کنترل اجرا شد.جامعه مورد مطالعه را همه دانش آموزان پسر دبستانی شاغل به تحصیل در شهر تهران،در سال تحصیلی 83-1382تشکیل میداد.نمونههای پژوهش 20 نفر از دانش آموزن با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی بودند که به شیوه در دسترس از یک دبستان واقع در آموزش و پرورش منطقه 6 تهران انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند.از هر دو گروه،پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و گروه آزمایشی به مدت یک ماه تحت آموزش فنون کنترل خود قرار گرفت.برای تحلیل دادهها از روش اندازه گیری مکرر استفاده شد.یافتهها:نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش فنون کنترل خود،مهارتهای اجتماعی دانش آموزان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی را بهطور معنا داری افزایش میدهد و بعد از یک ماه پیگری نیز آشکار شد که نتایج به دست آمده پایدار ماندهاند. نتیجه گیری:از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گیری کرد که آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهاتهای اجتماعی تأثیر مثبتی داشته است.
Objective: The aim of the present study was to investigate the impact of self control training on improvement of social skills in students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD).
Method: A pretest-posttest control group design was chosen for the study and follow up data was gathered. The sample consisted of twenty male students attending primary school drawn from one of the schools in district six of the Education Area of Tehran، Iran during the academic year of 2004-2005. This sample was divided into two groups of experimental and control، and the treatment was assigned randomly to one of these groups. Pretest and posttest was administered on both groups and the self-control package was introduced to the experimental group during a month. Analysis of data was accomplished by utilization of repeated measures.
Results: The results indicated that self-control training procedures were significantly effective in improving social skills in students with ADHD. Follow up data also revealed that treatment gains were maintained after a month.
Conclusion: These results suggested that teaching self control techniques to students with ADHD can enhance their social skills.
خلاصه ماشینی:
یافتهها:نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش فنون کنترل خود،مهارتهای اجتماعی دانش آموزان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی را بهطور معنا داری افزایش میدهد و بعد از یک ماه پیگری نیز آشکار شد که نتایج به دست آمده پایدار ماندهاند.
ازاینرو،هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانش آموزان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی است.
جامعهء آماری پژوهش حاضر را همهء دانش آموزان پسر دبستانی شاغل به تحصیل در شهر تهران،در سال تحصیلی 38-2831 تشکیل میداد متغیر مستقل در این تحقیق،اجرای برنامه آموزش فنون کنترل خود به دانش آموزان،با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی در گروه آزمایشی بود که تأثیر آن بر متغیر وابسته یعنی مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مورد مطالعه قرار گرفته است.
یافتهها سؤال پژوهش حاضر عبارت بود از اینکه آیا آموزش فنون کنترل خود بر افزایش مهارتهای اجتماعی دانش آموزان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی مؤثر است.
جدول 3-نتایج آزمون تعقیبی توکی مقایسه تفاوتهای حاصل از تعامل دو گروه در سه موقعیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری همان طور که بیشتر نیز اشاره شد،افراد مورد مطالعه در این پژوهش به وسیله پرسشنامهء تشخیصی اختلال کاستی توجه و بیش فعالی شناسایی شدند و به وسیله آزمون مهارتهای اجتماعی از نمونهها پیش آزمون به عمل آمد و گروه آمازیشی به مدت یک ماه تحت تأثیر متغیر مستقل(آموزش فنون کنترل خود)قرار گرفت.