چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط دست نویسی با حس حرکت در دانش آموزان کم توان ذهنی است.
روش: 126 کم توان ذهنی آموزش پذیر (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال که در سال تحصیلی 85-1384 در پایه های اول تا پنجم در مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند، دراین پژوهش شرکت کردند برای همه دانش آموزان چک لیست دست نویسی محقق ساخته و نیز آزمون حس حرکت اجرا شد.
یافته ها: آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد بین دست نویسی با حس حرکت رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (r=0.305 و p<0.001). همچنین حس حرکت با سرعت دست نویسی رابطه منفی معنی دار دارد (r=-0.202 و p<0.024). حس حرکت با نحوه به دست گرفتن قلم، فشار وارد بر قلم و فشار وارد بر کاغذ رابطه معنی دار ندارد.
نتیجه گیری: وجود ارتباط بین حس حرکت با دست نویسی و سرعت دست نویسی و نیز بعضی مقوله های دست نویسی مانند اندازه کلی نوشته نشان می دهد که به منظور بهبود خوانایی و سرعت دست نویسی دانش آموزان کم توان ذهنی باید برنامه های درمانی در زمینه بهبود حس حرکت طراحی شود.
Objective: This article investigates the relationship between handwriting and kinesthesia in mentally retarded students.
Method: 126 students with mental retardation (53 girls and 73 boys) aging 9 to 19 years old from two special schools in Shahr-e Rey participated in this survey. A handwriting checklist researcher-made along with the kinesthesia test of Benbow were administered.
Result: Correlation coefficient showed that there is a significant relationship between handwriting scores with kinesthesia scores (r = 0.305، p<0.001). Also، there is a negative relationship between kinesthesia and handwriting speed (r = - 0.202، p<0.024). There was no significant relationship between kinesthesia with pencil grip، pressure on pencil and pressure on paper.
Conclusion: This study provides evidence that use of kinesthetic exercises can be useful in developing handwriting legibility and speed in students with mental retardation.
خلاصه ماشینی:
روش:621 کم توان ذهنی آموزش پذیر(35 دختر و 37 پسر)در دامنه سنی 9 تا 91 سال که در سال تحصیلی 58-4831 در پایههای اول تا پنجم در مدارس استثنایی شهر ری مشغول به تحصیل بودند،در این پژوهش شرکت کردند برای همه دانش آموزان چک لیست دست نویسی محقق ساخته و نیز آزمون حس حرکت اجرا شد.
همچنین حس حرکت با سرعت دست نویسی رابطه منفی معنی دار دارد r--0/202 و (P>0/024 حس حرکت با نحوه به دست گرفتن قلم،فشار وارد بر قلم و فشار وارد بر کاغذ رابطه معنی دار ندارد نتیجه گیری:وجود ارتباط بین حس حرکت با دست نویسی و سرعت دست نویسی و نیز بعضی مقولههای دست نویسی مانند اندازه کلی نوشته نشان میدهد که به منظور بهبود خوانایی و سرعت دست نویسی دانش آموزان کم توان ذهبی باید برنامههای درمانی درزمینه بهبود حس حرکت طراحی شود.
روش جامعه،نمونه و روش نمونهگیری در این پژوهش که از نوع مطالعات مقطعی است و از روش همبستگی برای به دست آوردن ارتباط بین متغیرهای موردنظر،استفاده شده است دانش آوزان کم توان ذهنی دختر و پسر پایههای اول جلد 3(دانش آموزان در مدارس استثنایی کلاس اول ابتدایی را در 3 سال متوالی جلد اول،جلد دوم و جلد سوم میگذرانند و از آنجایی که زمان جمع آوری دادهها اواخر سال تحصیلی بود،دانش آموزان جلد 3 که همه حروف را خوانده بودند نیز وارد تحقیق شدند)تا پنجم ابتدایی که در مدارس کم توان ذهنی شهر ری در سال تحصیلی 58-4831 مشغول به تحصیل بودند،مورد بررسی قرار گرفتند.