چکیده:
هدف: بررسی تاثیر شن بازی درمانی بر زوی پسران پرخاشگر ۱۱ ساله در پایههای پنجم دبستان در
منطقه ۵ آموزش و پرورش شهر تهران است. روش: بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی
چند مرحلهای یک دبستان به تصادف از میا دبستانهای متطقه ۵ تهران انتخاب شد سپس با اجرای
سیاهه پرخاشگری و تکمیل آن توسط معلمان, ۱۴ نفر از دانشآموزان پرخاشگر انتخاب و به طور تصادفی
در گروههای کتترل و آزمایش قرار گرفتند و روش شن بازی درمانی بر روی گروه آزمایش به مدت ۶
جلسه بطور انفرادی اجرا شد. پافتهها: با استفاده:از. 1 تغاوت, میانگین تفاضل نمرههای پیش آزمون و
پسآزمون پرخاشگری کودکان مورد مقایسه قرار گرفت. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که 1" محاسبه شده
در سطح 1۵ ۳ معنادار و حاکی از کاهش سطح پرخاشگری کودکان در گروه آزمایش بود.
Objective: The purpose of the present investigation is to study the impact of sand play therapy.
Method: Using a multi-stage random sampling method، fourteen 11- year old students with aggressive behaviors were recruited by teachers’ reports and administrating Aggressive Behavior Checklist.
Results: t-student analysis revealed that sand play therapy could decrease aggressive behaviors.
Conclusion: some non-verbal techniques، such as sand play therapy، could be used to help children with aggressive behaviors.
خلاصه ماشینی:
روش:بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای یک دبستان به تصادف از میان دبستانهای منطقه 5 تهران انتخاب شد سپس با اجرای سیانه پرخاشگری و تکمیل آن توسط معلمان،41 نفر از دانشآموزان پرخاشگر انتخاب و بهطور تصادفی در گروههای کنترل و آزمایش قرار گرفتند و روش شن بازی درمانی بر روی گروه آزمایش به مدت 6 جلسه بطور انفرادی اجرا شد.
از آنجا که تحقیقات اندکی در ایران در زمینه شن بازی درمانی صورت گرفته است و یا به عبارتی هیچ تحقیقی صورت نپذیرفته است،لذا نیاز به اینگونه تحقیقات تجربی بیش از پیش احساس میشود؛بنابراین پژوهش حاضر به منظور پاسخگویی به این سؤال انجام گرفته است که: -شن بازی درمانی چه تأثیری بر رفتارهای پرخاشگرانه پسران پرخاشگر دارد؟ روش جامعه،نمونه و روش نمونهگیری جامعهء آماری این پژوهش را دانشآموزان پسر کلاس پنجم دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 18-08 با دامنهء سنی 11 تا 11/5 تشکیل دادند.
این قبیل اسباب بازیها عبارت بودند از:حصارها،سربازیحهای جنگی،اسلحه و تفنگ،تانک جنگی،حیوانات وحشی نظیر خرس،شیر،عقاب،ماشینهای واژگون یا مدفون شده و غیره 3-محتوای داستانی سینی شن:در روش اجرا عنوان شد که از هریک از آزمودنیها بعد از اتمام ساختن مناظرشان در سینی شن خواسته میشد تا عنوانی برای آن بسازند و نیز داستانی در مورد آن خلق کنند.
شایان ذکر است در پژوهش حاضر برای اطمینان از معادل بودن گروهها،سن زمانی و نمرهء پرخاشگری هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون t برای مقایسهء گروهای مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
با توجه به تأثیر مثبت شن بازی درمانی و اثرهای مثبت درمانی آن بر روی مشکلات عاطفی و رفتاری و با استناد بر پژوهشها و تحقیقات انجام شده میتوان اذعان داشت که این روش به مثابهء یکی از روشهای درمانی پذیرفته شده و مورد تأیید است.