چکیده:
در این متن ابتدا موضوع شبیه سازی )کلونینگ( با استناد به نظر کارشناسان، تبیین و اقسام سه گانه »شبیه سازی عضو« »همزاد سازی«، »شبیه سازی انسانی« از هم متمایز شده است. سپس در دو محور به بررسی حکم فقهی این موضوع پرداخته شده است: نخست اینکه خود عملیات شبیه سازی و دیگری اینکه نتیجهای که از این عملیات حاصل میشود، از نظر شریعت چه حکمی دارند؟ در این بخش با بیان فرضها و صور مختلفی، حکم فقهی هر یک به استناد ادله شرعی بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
مقدمه ششم: شبیه سازی سه قسم است: قسم اول، شبیه سازی عضو: انقلاب علم ژنتیک به این نتیجه رسیده است که ممکن است یک سلول از عضوی را با ابزارهایی جدا سازیم و آن را در دستگاههای ویژهای قرار دهیم و با ابزاری دیگر به آن غذا دهیم تا به سلولهای همانند بیشتر و متصل، تکثیر گردد و سپس به قطعهای پوست یا عضو دیگری که سلول از آن گرفته شده، تبدیل شود و مثلا پوست تازهای به دست آوریم که نسخه دوم از همان پوست اصلی است.
پیشرفت علم موجب شده است که شکافتن این غشایی که همه سلولها را پوشانده است امکانپذیر شود و سلولهای تکثیر یافته را از هم جدا کرده و هریک را در غشای جدیدی قرار دهند - گفته شده این ماده از برخی مواد دریایی گرفته میشود - در نتیجه، هر سلولی نسخه دوم از سلول قبلی میشود و در محیط مناسب یعنی رحم شروع به تکثیر میکند تا تعدادشان به 32 تا برسد، سپس رشد کرده و به فرزند کامل تبدیل میشوند.
قسم سوم، شبیه سازی: آن است که سلول تخمکی را که تلقیح نشده است، از زن گرفته و هسته آن جدا شود و از ناحیه دیگر، سلولی از اعضای یک مرد یا زن را - اگر چه همان زن صاحب تخمک باشد - مثلا سلول پوست او را جدا کنیم و آن را در تخمکی قرار دهیم که هسته آن جدا شده بود، سپس سلول تشکیل شده را درون رحم زن قرار دهیم تا شروع به تکثیر کند و به 32 سلول برسد و پس از آن به مراحل رشد جنین برسد ، طفلی به دنیا میآید که از همه جهت و از هر حیث، نسخه دوم از همان انسانی است که سلول پوست را از او گرفته بودیم.