چکیده:
اسلام دین جهانی و حضرت محمد 9 آخرین سفیر الهی است. فلسفه تشریع اسلام و بعثت پیامبر 9، دعوت و هدایت انسانها به کمال نهایی (توحید) است. دیپلماسی فعال و رعایت حقوق دیپلماتیک انجام این رسالت را منطقیتر و امکانپذیرتر مینماید.مقاله حاضر ضمن بازشناسی مفاهیم مرتبط و تحلیل نظری دیپلماسی پیامبر اکرم 9 به نقش آن در توسعه دیپلماسی و حقوق دیپلماتیک میپردازد. اقدامات الهامبخش پیامبر 9 در این زمینه از نوادر تاریخ است.به نظر میرسد به رغم پندار کسانی که دیپلماسی و حقوق دیپلماتیک را محصول تمدن غرب میدانند این بحث خاستگاه دینی داشته و از مهمترین آموزههای اسلام به شمار میآید.
خلاصه ماشینی:
"پرسشهایی در این زمینه مطرح میباشد: آیا نهاد سفارت و حقوق دیپلماتیک دارای خاستگاه دینی است یا عرفی؟ آیا نهاد سفارت ارمغان تمدن خاصی است یا همه تمدنها در ایجاد و توسعه آن نقش دارند؟ شارع مقدس تا چه اندازه نسبت به این موضوع اهتمام و توجه دارد؟ پیامبر اکرم 9 چه افرادی را به عنوان سفیر نزد دیگر کشورها اعزام میکردند؟ رفتار ایشان با سفیران دیگر کشورها چگونه بوده است؟ در مجموع، وضعیت حقوقی سفیران در نظام حقوقی اسلام چگونه است؟ تبیین نهاد حقوقی سفارت و حقوق دیپلماتیک در نظام حقوقی اسلام و پاسخ به پرسشهای مزبور، مورد اهتمام پژوهش حاضر است.
ـ بقره: 119 و 151 / نساء: 165 / مائده: 19 / ابراهیم: 4 / انبیاء :107 / احزاب: 45 و 46 / مزمل: 15و16 / آلعمران: 144 / مائده :67 / انعام: 48.
9 واقعیت این است که مدت پنج سال خلافت امیرمؤمنان 7 چنان درگیر جنگهای تحمیلی (جمل، صفین و نهروان) گردید، که فرصتی برای فتوحات اسلامی و توسعه روابط دیپلماتیک باقی ـ عباسعلی عمید زنجانی، فقه سیاسی: حقوق تعهداتبینالمللی و دیپلماسی در اسلام، ص 332ـ337.
به همین دلیل، سفارت در حکومت نبوی نیز اهمیت خاصی داشته است؛ پیامبر اکرم9 همزمان با تأسیس حکومت، به دیپلماسی فعال در برقراری روابط و ارسال سفیر نزد سران کشورهای دیگر همت گماشت.
هرچند به تناسب پیچیدگی و گسترش روابط بینالملل، حقوق دیپلماتیک نیز تکامل یافته است، اما با توجه به ویژگی جهانی بودن اسلام و نقش دیپلماسی فعال در پیشرفت اهداف والای این دین مبین، محدودیتی خاصی نسبت به گسترش روابط دیپلماتیک وجود ندارد."