چکیده:
منبع اصلی شیعهشناسی،احادیث پیامبر صلی الله علیه و اله و امامان علیهم السلام است.در این پژوهش ارتباط بنیادی تعریف امروز شیعه با دیروز،با استناد به کتب فقه و تاریخ شیعه و اهل سنت نشان داده شده و پیوند تعریف معاصران از شیعه با کلام رسول الله ثابت گردیده است. بنابراین هر حدیثی که در آن واژهء شیعه وجود دارد و از امام رضا علیه السلام رسیده است یکی از زوایای پنهان و تاریخ تشیع را آشکار و روشن میکند.احادیث امام رضا علیه السلام گنجینهء بینظیر شیعهشناسی است و در اینجا کوشش شده است تمام احادیث امام رضا علیه السلام دربارهء شیعه،شناسایی ترجمه و تفسیر گردد و اسناد حدیثی منشأ تشیع و اصل و اصول و صفات و فضایل آن در اختیار جامعه علمی قرار گیرد
Traditions of Imam al-Riḍā (A.S.) are an exquisite treasury of Shi‘ite Studies. Going over the credible sources of the Shi‘ite and Sunnī jurisprudence and history، the writer has attempted to translate and interpret all traditions of Imam al-Riḍā (A.S.) concerning Shī‘a studies and presented to the interested readers the chains of transmission for the traditions referring to the origin of Shī‘ism and its principles and attributes.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر محتوا و معارف شیعه که در وحی الهی و آموزههای نبوی ریشه دارد نامگذاری آن نیز از سوی رسول الله بوده است و نخستینبار پیامبر اسلام به واژهء شیعه قداست بخشیده و آن را در مفهوم اصطلاحی رایج امروز آن دربارهء پیروان علی ابن ابی طالب علیه السلام به کار بردهاند.
سند و مدارک اثبات این حقیقت بزرگ تاریخی، احادیث نبوی است که در آنها واژهء شیعه توسط پیامبر خدا دربارهء پیروان علی علیه السلام به کار رفت و امروز در کتابهای حدیثی معتبر اهل سنت1و (1).
با توجه به تصریح علمای اهل سنت بر اختصاص واژهء شیعه در تاریخ،فقه و کلام در جهان اسلام به پیروان علی علیه السلام و اهل بیت آن حضرت روشن میشود هر یک از احادیث نبوی که در آن واژهء شیعه وجود دارد دلیلی بر اثبات نقش پیامبر در پیدایش تشیع است و امتیازات،صفات و فضیلتهای شیعیان را بیان میکند.
در این حدیث رضوی منقول از رسول الله واژه شیعه توسط پیامبر اسلام در معنای رایج اصطلاحی امروز آن، دربارهء پیروان علی علیه السلام به کار رفته است و این ثابت میکند که پیامبر خدا منشأ نام شیعه بودهاند و محتوا و نامگذاری شیعه از پیامبر است.
در این حدیث شریف نیز واژهء شیعه توسط پیامبر خدا در مفهوم اصطلاحی آن،یعنی پیروان رسول الله و امام علی علیه السلام و فرزندانشان به کار رفته است.
در این حدیث شریف نبوی نیز پیامبر خدا صلی الله علیه و اله واژهء شیعه را برای پیروان امام علیه السلام آوردهاند.