خلاصه ماشینی:
"1. تاسیس دار الفنون پس از حمله مغول و دوران رکود علمی،فرهنگی و اجتماعی و پس از شکستهای مکرر ایران در برابر قوای روس در عصر قاجار و احساس نیاز به علوم و فناوریهای جدید،اولین برنامه اعزام دانشجو از زمان عباس میرزا آغاز گردید،سپس با اعزام دانشآموختگان دار الفنون و بعدا در سالهای 1031 و 7031 با تصویب مجلس شورای ملی و پیشبینی ردیف بودجه خاص،دولت موظف به اعزام دانشجو به خارج و نیز استخدام معلمان برای مدارس عالی گردید.
از جمله پیامدهای"دوره تعطیلی و رکود" و جایگزینی الگوی متمرکز و حکومتی مدیریت دانشگاهها به جای حالت نیمه متمرکز و غیرمتمرکز قبلی،میتوان به موارد زیر اشاره کرد: کاهش شدید اعتبارات تخصیصیافته برای علم در کشور و سیاستهای انقباضی در برخورد با آموزش عالی،افت شدید در ظرفیتهای سازمانی آموزش عالی،کاهش پذیرش و تعداد دانشجویان، تصمیمگیریهای سیاسی-عقیدتی به جای کارشناسی و تخصصی،برنامهریزی آموزشی و درسی متمرکز بدون مشارکت موثر گروههای آموزشی،گزینش متمرکز و سیاسی-عقیدتی استاد و دانشجو،کاهش اعتبار علم و منزلت اجتماعی دانشگاه و دانشگاهی،افزایش مهاجرت مغزها، ایجاد مراجع متعدد سیاستگذاری و برنامهریزی و اجرایی به صورت موازی و متداخل در خارج از دانشگاه،انحلال کامل آموزش عالی غیردولتی، انشقاق آموزش پزشکی از آموزش عالی،ایجاد ابهامات و تعارضها در ایده اسلامی کردن دانشگاه و نسبت میان دین و علم و دین و مدیریت، سیاستزدگی در سطح جامعه و دانشگاهها و به طور کلی غلبه آرمانگرایی بر تفکر علمی،واقعگرایی و عقلانیت."