Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر «تجوید در ترازوی نقد»

نویسنده:

(3 صفحه - از 36 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : تجوید ، قرآن ، روایت ، خواندن قرآن ، پیامبر ، علمای علم تجوید از ترتیل ، علم ، روایاتی مبنی‌بر رعایت مخارج حروف ، پیامبر روایاتی مبنی‌بر رعایت مخارج ، رعایت مخارج حروف

خلاصه ماشینی:

"7) استناد دوم * نگارنده، استناد دوم را با ذکر یک حدیث از امام صادق(ع) رد نموده و حال آن‌که اولا این حدیث یک روایت مرسله است و ثانیا خود حدیث نیز دلالت بر رعایت تجوید دارد چرا که حضرت می‌فرمایند که معنای "یتلونه حق تلاوته" این است که آیات قرآن را به صورت ترتیل بخوانند و مسلم است که تعریف ما و علمای علم تجوید از ترتیل همان تعریف امام علی(ع) است که «الترتیل حفظ‌الوقوف و اداء الحروف» که علم تجوید در بردارنده شق دوم تعریف ترتیل می‌باشد. * اولا این نکته که: تجوید در زمان رسول الله(ص) به معنای بیان کامل و روشن کلمات بوده که به وسیله تلاوت آرام و شمرده و حرف‌به‌حرف قرآن به دست می‌آید، حرفی کاملا بی‌اساس است، چرا که با رجوع به منابعی چون آیات و روایات و کتب نظم و نثر آن زمان می‌توان فهمید که اصلا کلمه تجوید به این معنا به کار نرفته است."

صفحه: از 36 تا 38
36 گلستان قرآن , شانزدهم دی 1381 - شماره 139

‌ ‌‌‌نـقد‌ و بررسی نظریات دیگران از جمله فعالیت‌های سازنده‌ای است که همواره در طول تاریخ‌ وجود‌ داشـته‌ و خـواهد داشـت و انسان‌ها به‌واسطه نقد افکار و عقاید و مطالب و نظریاتشان است که می‌توانند معایب و نواقص علمی‌ و معنوی خـود را جبران نمایند، چنانچه سعدی علیه‌الرحمة می‌گوید:

متکلم را تا کسی‌ عیب نگیرد، سخنش صـلاح‌ نپذیرد‌

مشو غره بـر حـسن گفتار خویش به تحسین نادان و پندار خویش1

از این‌رو نگارنده این سطور بر آن شد تا به نقدی مجمل از مقاله جناب آقای مهدی غفاری با عنوان‌ "تجوید در ترازوی نقد" بپردازد. امید آن که خـداوند متعال این‌جانب و نیز نگارنده مقاله مذکور را از انوار و برکات قرآنی بهره‌مند سازد.

در مقدمه مقاله تجوید در ترازوی نقد آورده شده‌ است‌ که:

1) فن تجوید عبارت از مجموعه‌ای از نقطه‌نظرهای بشری (اعم از نظری و عملی) است که در جـهت بـهسازی و زیباسازی آهنگ و صوت در خواندن کتاب مقدس به کار گرفته می‌شود.

* در‌ علم‌ تجوید، بنا بر تعریفی که خواهیم آورد فقط تا حدی از نقطه‌نظرات بشری استفاده گردیده و اصل و اساس این علم، الهی و تـوقیفی اسـت نه اصطلاحی و توفیقی.

* در مقاله مذکور غایت‌ تجوید‌ بهسازی و زیباسازی آهنگ و صوت گرفته شده و حال آن‌که این تمام غایت نیست! بلکه غایت علم تجوید صحیح خواندن کلام‌الله و بهره‌مندی افزون از مـعانی و مـفاهیم قرآن است.

2) این شیوه (تجوید‌) پس‌ از‌ عهد نبوی و به موازات شکل‌گیری‌ حوزه‌های‌ قرائت‌ و رقابت گسترده قاریان (مقریان بزرگ حرفه‌ای) به‌عنوان یک فن یا یک علم - با تسامح در تعبیر - از بـیرون بـلاد اسـلامی و عمدتاً‌ از‌ ایران‌ و هندوستان به مـهبط وحـی و دیـگر سرزمین‌های اسلامی وارد‌ شده‌ و....

*) علت تسامح، در علم نامیدن تجوید چیست؟!

*) در کدام مرجع تاریخی آمده که محل تدوین این علم و یا شکل‌گیری این‌ عـلم‌ و یـا‌ کـتابت این علم در ایران و یا هندوستان بوده است؟!

* همان‌طور کـه‌ گـذشت این علم به همراه نزول قرآن

37 گلستان قرآن , شانزدهم دی 1381 - شماره 139

38 گلستان قرآن , شانزدهم دی 1381 - شماره 139