Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر تصوف در نثر و نظم فارسی

نویسنده:

(4 صفحه - از 44 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : تصوف، نثر، فارسی، ادب، تأثیر تصوف در نثر، عرفان، عشق، خواجه عبد الله، اسلام، شعر

خلاصه ماشینی:

"ق)بر سلطان مسعود(مقت،432 ه‍)تعارف‌آمیز می‌گفت: {Sشادمانه بزی ای میر که گردنده فلک#این جهان زیر نگین خلفای تو کند8S}سید علی نقوی‌زاده تأثیر تصوف در نثر و ننظم فارسی و در حالی که ظهیر الدین فاریابی(م،598 ه‍. اگر از میان تمام آثار منثور ادب فارسی از جهتزیبایی سخن و دل انگیزی کلام سه اثر برگزینیم(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%02815AMKG028G% بی‌گمان تاریخ بیهقی،اسرار التوحید و تذکرة الاولیایعطار از بهترین و دلکش‌ترین آثار منثور ادب فارسیاست که دو اثر از این سه به نثر صوفیانه اختصاص دارد. ق)کهاصول تصوف را در خراسان رواج داد،نخستین عارفیاست که به نثر مسجع سخن گفت و در تاریخ تصوف،ازفراز منبر،جامعه‌ی شعر پارسی را بر قامت اندیشه‌هایصوفیانه راست کرد و از این رهگذر دشمنان بزرگی ازاصحاب رأی و ائمه کرامیان برای خویش تراشید چنانکه ابو القاسم قشیری(م،465)که صوفی خشکی بود بهانکار و عداوت او برخاست. 16عرفان نثر صوفیه را از موج شعری لبریزساخت و سبک سخن نجم الدین رازی(ابو بکر بنمحمد،573-654 ه‍)در مرصاد العباد همانند آثارپیر هرات و احمد غزالی رنگ و بوی شعر دارد. توجه بهزبان فارسی به خاطر رعایت حال مریدان و در نتیجهوسعت و غنا بخشیدن به این زبان هم از همت عارفانپارسی‌گوی است که عطار در مقدمه‌ی تذکره و جامیدر نفحات الانس(چاپ توحیدی پور،ص 468)و نجم الدین رازی در مرصاد العباد(ص 14)به انگیزه‌یفارسی گویی خویش اشاره دارند. همچین انتخاب الفاظدر نثر صوفیانه شایان توجه است:ای دهر دهار!کجاست شهقه‌ی شبلی؟کجاست ترنم ابو الحسیننوری؟ای ظل سماوات!کجاست دور سمنون؟ای حرفخرد کجاست خون افشاندن حسین منصور در«انا الحق»؟ای زمان و مکان تو چرا بی‌جمال شیخابو عبد الله خفیف می‌باشی؟20 با ظهور ابن عربی(محی الدین ابو بکر بن محمد بنعلی حاتمی طایی،(560-638 ه‍."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.