چکیده:
در دنیای متحول و متغیر کنونی،افزایش دانش و بهبود مهارتهای فردی و سازمانی کارکنان اجتنابناپذیر است.هرچه کارگران و کارکنان یک سازمان،ماهرتر و آگاهتر باشند تلاش مدیریت برای بهبود عملکرد کارکنان ثمرهء بیشتری خواهد داشت و بهبود در عملکرد مدیران و کارکنان به ارزش افزوده اقتصادی بیشتر منجر میشود و این در گرو پرورش و توسعه منابع انسانی است که به عنوان یک عامل ضروری دائما بایستی بدان توجه خاصی معطوف شود.ازاینرو تحقیق حاضر به بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر توسعه مهارتهای شغلی منابع انسانی در سازمان استان سیستان و بلوچستان میپردازند که بدین منظور سه پارامتر که در توسعه مهارتهای شغلی کارکنان تأثیر داشتهاند در قالب سه فرضیه مورد ارزیابی قرار گرفت.فرضیات مذکور به شرح ذیل میباشد. 1-آموزش ضمن خدمت باعث افزایش دانش شغلی کارکنان سازمان جهاد سازندگی میشود. 2-آموزش ضمن خدمت باعث افزایش مهارت شغلی کارکنان سازمان جهاد سازندگی میشود.
خلاصه ماشینی:
"(جدول شماره 7-4 در قسمت پیوست) نتیجهگیری: فرضیهء اول: این فرضیه با دو گروه آزمایش و کنترل از کارکنان امور دفتری و بایگانی سازمان جهاد سازندگی استان سیستان و بلوچستان با سؤالاتی در مورد دانش شغلی از قبیل هدف امور دفتری،دلیل بر تأکید مکاتبات اداری،دفتر مخصوص دبیرخانه،انواع نامه عادی،دلیل عدم استفاده از روش غیرمتمرکز دبیرخانه،موقعیت مکانی دبیرخانه،موارد تأثیرگذار بر شیوه امور دفتر و بایگانی و سریعترین روش پیدا کردن نامهها در یک آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت.
فرضیه سوم: این فرضیه با دو گروه آزمایش و کنترل از کارکنان امور دفتری و بایگانی سازمان جهاد سازندگی استان سیستان و بلوچستان از طریق پاسخگویی سرپرستان مستقیم آنها(یک ماه پس از خاتمهء دوره آموزش ضمن خدمت کارکنان)به سؤالات رعایت مقررات و انظباط اداری، رفتار و برخورد مناسب با ارباب رجوع و همکاران،پشتکار و جدیت در کار،تجزیه و تحلیل مسائل و ارائه راهحلهای مناسب،خودجوشی و نوآوری در کارها و انتقال معلومات مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج تحقیق در ارتباط با متغیرهای تعدیلکننده تجربه کاری و میزان تحصیلات نشان داد که تفاوتی بین میانگین نمرات دو گروه کمتجربه و باتجربه در هرسه فرضیهء مورد بررسی وجود ندارد چون t محاسبه شده در هرسه فرصیه از مقدار بحرانی جدول با 33 درجه آزادی در سطح اطمینان 59 درصد کوچکتر بود و این یعنی تأثیر آموزش ضمن خدمت در افزایش دانش شغلی،افزایش مهارت شغلی و افزایش رفتار مطلوب شغلی کارکنان باتجربه و کم تجربه یکسان بوده است."