Skip to main content
فهرست مقالات

گذری و نظری: دو جستجوگر امکانات و معنای بیان تصویری (نگاهی به نمایشگاه نقاشی های بهجت صدر و بیژن صفاری در پاریس)

نویسنده:

(5 صفحه - از 651 تا 655)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی ، نمایشگاه نقاشی‌های بهجت صدر ، بهجت صدر و بیژن صفاری ، نمایشگاه نقاشی‌های ، رنگ ، بیژن صفاری در پاریس ، میان هنرهای ایران بیشترین زندگی ، ایرانی ، تماشاگر ، آثار نقاشان ایرانی در پاریس

خلاصه ماشینی:

"بهروز صور اسرافیل گذری و نظری: دو جستجوگر امکانات و معنای بیان تصویری‌ نگاهی به نمایشگاه نقاشی‌های بهجت صدر و بیژن صفاری‌ در پاریس نقاشی معاصر،تا زمان انقلاب 1357،در میان هنرهای ایران بیشترین زندگی«طبیعی»را کرده بود. گرچه نقاشان ایرانی نیز همچون-و شاید بیشتر از دیگر ایرانیان-در خاج از کشور با دشواری‌های گوناگون برای تطبیق خویش با محیط و ادامهء کار خود روبرو بوده‌اند و سال‌های‌ نه چندان بارور پیاپی را گذرانده‌اند،اما به نظر می‌رسد از چیزی پیش روزگار پر کوشش‌تر و پربارتری آغاز شده است. بهجت صدر خلسهء درونی و سیروسلوک تجربی خویش را در برابر وسایل بیانی که به کار می‌گیرد،با قلم خود شرح می‌دهد: وقتی رنگ سیاه را روی سطوح بزرگ سفید یا اکلیل زده می‌ریزم؛وقتی کاردک‌های پهن و تیغه‌ها و ماله‌ها را آغشته به رنگها می‌کنم،با فشار بر روی آنها عمودی و افقی حرکتشان می‌دهم و صدای‌ کشش‌اش را می‌شنوم؛وقتی بدن و دستهایم با ایجاد این فرم‌ها گرم و خسته می‌شوند؛وقتی بوی‌ رنگ در اتاق کوچک و نمورم به من حالت تهوع می‌دهد؛وقتی از ترس نفوذ رنگ دستهایم را (به تازگی)با دستکش‌ها می‌پوشانم و احساس خفگی می‌کنم؛آرام می‌گیرم. بیژن صفاری این هنرنمایی استادانه را در شورشی بر خویشتن به پایان می‌برد:تابلوهایی‌ را که بر روی هم بسیار جدی و دقیق اجرا شده‌اند،بعمد با نهادن اثر فنجان‌های قهوه و با کشیدن خطوطی«باطل کننده»-آنگونه که آموزگاران روزگاران نه چندان دور سیاه مشق‌های‌ گویی نقاش بار دیگر به تماشاگران شیفتهء آثار خود یادآوری می‌کند که«اقتباس‌ها و آمیزه‌ها»ی‌ او،کشف و شهودی شخصی هست که نباید جز پیام تصویری ناب در وجودشان چیزی‌ جست."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.