Skip to main content
فهرست مقالات

تجدد و تجدد طلبی در موسیقی ایرانی

نویسنده:

(24 صفحه - از 319 تا 342)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، تجدد ، موسیقی ایرانی ، تجدد طلبی در موسیقی ایرانی ، تجدد طلبی ، هنر ، ایرانی ، تجدد و تجدد طلبی ، کنسرت ، درویش خان

خلاصه ماشینی:

"در همین دوره،در موسیقی هم مانند بخش‌های دیگر فرهنگی و هنری جامعهء ایران حرکت‌های جدیدی آغاز شد: -اولین کنسرت‌های موسیقی برای عموم،با محتواهای تازه توسط ابو القاسم‌ عارف و غلامحسین درویش در سالن گراند هتل تهران برگزار شد؛و -علینقی وزیری در سال 1300 در برلین دستور تار را به چاپ رسانید و پس‌ از بازگشت به ایران در سال 1302 اولین مدرسهء موسیقی ایرانی به سبک جدید (اروپائی)را در ایران تأسیس کرد. البته محتمل آن است که هنرمندان و روشنفکران ایرانی که‌ تمدن اروپائی را تجویز می‌کردند،با هنر مدرن آن زمان اروپا یا عمیقا آشنا نبوده‌اند و یا آشنائی آن‌ها به بعضی از جنبه‌های هنر اروپائی محدود بوده‌ است،به خصوص از آن رو که،در این دوره،اوضاع فرهنگی و هنری اروپا همچنان در معرض دگرگونی قرار داشت و ضوابط و میزان‌های قدیمی کما بیش‌ بی‌اعتبار یا کم اعتبار شده و سبک‌ها و ملاک‌های تازه و"مدرن‌"هم هنوز کاملا مقبول نیفتاده بودند. نوع مبتذل تصنیف‌های سیاسی-اجتماعی را مردم و مطرب‌ها می‌ساختند و خود عارف در دیوانش با ذکر نمونه‌هائی به این سنت اشاره کرده است: نه تنها فراموشم نخواهد شد بلکه معاصرین دورهء انقلاب نیز هیچ‌وقت از خاطر دور نخواهند داشت که وقتی که من شروع به تصنیف ساختن و سرودهای ملی و وطنی کردم،مردم خیال‌ می‌کردند که باید تصنیف برای جنده‌های دربار؛یا"ببری خان‌"گربه شاه شهید مانند(گربه‌ دارم الجه،میرود بالای باجه،میارد کله پاچه،گربهء مرا پیشتش مکن بدش میاد)یا تصنیفی از زبان گناهکاری،به گناهکاری،در مضمون(شه‌زاده ظل السلطانم چشم و چراغ ایرانم شاه بابا گناه من چه بود)که از یک نفر خطاکارتر از خود می‌پرسد گناه من چه بود..."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.