چکیده:
تحقیق حاضر رابطه و تاثیر مؤلفههای علم جمعیتشناسی و اکولوژی سازمانها را با یکی از رویدادهای مهم در دوره عمر سازمان یعنی افول سازمان بررسی می نماید. بدین منظور، در این تحقیق تأثیر مثبت یا منفی عوامل مذکور در یک دستهبندی که برگرفته از نظریه سهشاخگی نگارنده است؛ ارایه میگردد. این عوامل عبارتند از:عوامل زمینهای: عواملی است که بیرون سازمان بوده و بر رشد یا افول سازمان موثر هستند مثل وجود شرکت های همنوع، رقابت محیطی، بخشبندی منابع محیطی و رخدادهای محیطی مهم. عوامل محتوائی: منظور تصمیمگیرندگان هستند, مثل بنیانگذاران سازمان، کیفیت مدیریت.عوامل ساختاری: عواملی که ریشه در ویژگیهای ماهوی سازمان دارد و از آن قابل تفکیک نیست و چنانچه تفکیک شود سازمان تغییر هویت خواهد داد مثل سن، اندازه، نوع صنعت, موقعیت جغرافیایی، محصولات تولیدی.در انتهای مقاله به کیفیت مدیریت بر روند افول سازمانی اشاره شده و اقداماتی که مدیران میتوانند در مواجهه با افول از خود نشان دهند مورد توجه قرار گرفته است. این تحقیق میکوشد اطلاعات حاصل از مقالات و چکیده تحقیقات انجام شده در سایر کشورها را در قالب یک مدل جدید دسته بندی و ارایه نماید.
خلاصه ماشینی:
"پارهای از توضیحات در مورد تأخیر ناشی از تراکم همنوعان عبارت است از: اولا آن دسته از شرکتها که در زمان تأسیس آنها، شرکتهای زیادی در بازار وجود داشته و رقابت، شدید باشد در مراحل اولیه تأسیس با هزینه تشریفات سازماندهی مجدد و سازگاری با محیط روبرو شده و طراحی آنها به طور ضعیف صورت می گیرد و آنها به نرخ افولی بالاتر از حد میانگین روبرو میشوند.
طبق این نظریه، زمانی که یک سازمان با رقابت مستقیم مواجه میشود، در پی راههایی برای بهبود عملکرد، به تحقیق می پردازد که در نهایت منجر به تغییر در استراتژی، فرایند یا ساختار میشود که ماحصل آن، سازمانی است که از Resource ـ Based View (RBV) Abraham Carmeli Red Queen Competition بعد رقابت بسیار قوی است.
نتیجه دیگر تئوری موقعیت این است که فرضیه «مانع کوچک بودن» 2 (که بیان میدارد شرکتهای کوچک نسبت به شرکتهای بزرگ ریسک افول Position Theory Liablity at Smallness بیشتری دارند و در مطالعات تجربی متعددی مورد تأیید واقع شده است) در مورد سنین بالاتر نیز به کار میرود.
پایه استدلال ما این است که مانع جدیدبودن، مولفه های خاصی دارد که با مدیریت یک شرکت ایجاد میشود، برای مثال همانطور که شرکتها پیرتر میشوند و مدیران عمق و گسترة علمی بیشتری را در مورد مصرفکنندگان، عرضهکنندگان مواد اولیه و رقبا پیدا میکنند، هرگونه کاستی در اطلاعات مربوط به این زمینهها که ناشی از جدید بودن میباشد، کاهش مییابند."