چکیده:
بررسی میزان آگاهی معلمان از روش های ارزشیابی تکوینی و میزان کاربرد آن در کلاس درس، نمونه موردی استان همدان
یادگارزاده غلام رضا*
* مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش آموزش کشور
در بحث ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، ارزشیابی تکوینی عبارت است از سنجش یادگیری دانش آموزان در حین اجرای یک دوره آموزشی و استفاده از نتایج آن برای بهبود فرایند تدریس و یادگیری. در مقاله حاضر به موضوع میزان آگاهی معلمان از ارزشیابی تکوینی، میزان کاربرد آن در کلاس درس و مشکلات موجود بر سر راه معلمان پرداخته شده است. نمونه مورد مطالعه، معلمان و دانش آموزان کلاس چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 1383-1382 در استان همدان بوده اند. نتایج این بررسی نشان می دهد که میزان آگاهی معلمان در «شناخت مفاهیم»، «تعاریف»، «فرایندهای اجرایی» و روش های ارزشیابی تکوینی در حد «متوسط» است؛ اما میزان آگاهی آن ها از «مراحل اجرایی» ارزشیابی تکوینی در حد «کم» بوده است. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که معلمان در کلاس درس زمانی محدود را به ارزشیابی تکوینی اختصاص داده اند. آنان به دلیل عدم آگاهی از چگونگی تدوین «طرح ارزشیابی» در «اجرای ارزشیابی تکوینی» نیز با مشکل مواجه هستند. در تجزیه و تحلیل نتایج و بازخورد به دانش آموزان نیز مشکلاتی وجود دارد. همچنین معلمان نمی توانند از نتایج ارزشیابی استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
بررسی میزان آگاهی معلمان از روشهای ارزشیابی تکوینی و میزان کاربرد آن در کلاس درس،نمونهی موردی استان همدان غلامرضا یادگارزاده* چکیده در بحث ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،ارزشیابی تکوینی عبارت است از سنجش یادگیری دانشآموزان در حین اجرای یک دورهی آموزشی و استفاده از نتایج آن برای بهبود فرایند تدریس و یادگیری.
وقتی که معلم بداند دانشآموزان چطور پیشرفت میکنند و در چه بخشهایی از یادگیری با دشواری مواجهاند،میتواند از این اطلاعات برای ایجاد تعدیل و اصلاحات لازم در آموزش مانند تدریس مجدد،تلاش برای رویکردهای آموزشی جایگزین،یا پیشنهاد فرصتهای بیشتر برای تمرین استفاده کند.
ابزار اندازهگیری برای پیبردن به میزان آگاهی معلمان از روشهای ارزشیابی تکوینی،میزان کاربرد و استفاده از آنها،پرسشنامهای با سه بخش تدوین شد: بخش اول:اطلاعات کلی بخش دوم:سؤالات آگاهیسنجی(چهار گزینهای و تشریحی)که شامل سؤالاتی دربارهی مبانی نظری ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،مراحل اجرایی، مسائل فنی و روشها بود.
اطلاعات مربوط به این سؤال در جدول زیر خلاصه شده است: جدول 4 وضعیت کاربرد ارزشیابی در فرایند تدریس و آموزش (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمره هر گویه کاملا نامطلوب-8/0-0 نامطلوب-6/1-81/0 نسبتا مطلوب-4/2-61/1 مطلوب-2/3-41/2 کاملا مطلوب-4-21/3 همانطور که اطلاعات جدول نشان میدهد میزان کاربرد ارزشیابی تکوینی، با استفاده ازنظر دانشآموزان و معلمان مورد بررسی قرار گرفتهاست.
معلمان در استفاده از ارزشیابی تکوینی با چه مشکلاتی روبهرو هستند؟ برای پاسخ دادن به این پرسش یک سؤال بازپاسخ(با سه زیربخش) مطرح شد که در آن مشکلات دانشآموزی،مشکلات مربوط به معلم و مشکلات مربوط به سازمان آموزش و پرورش پوشش داده شد.