Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخی به مقاله روی و آینه رو در روی آینه

نویسنده:

(3 صفحه - از 49 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : سنایی ، تمثیل ، کتاب ، شعر ، حافظ ، اللمع ، فلوطین ، سند ، دانشجویان ، ارجاع

خلاصه ماشینی:

"1-دربارۀ بخشی از مقاله مذکور تحت عنوان«عدممستند سازی استفاده از منابع دست اول»چند نکتهقابل ذکر هست: الف-در این بخش آمده:«نویسنده در صفحۀ 31مدعی است که سنایی در مسأله جبر و اختیار و قضا وقدر گاهی به اشاعره نزدیک است و گاهی از آنها فاصلهگرفته و به موضع شیعیان نزدیک می‌گردد اما سندینمی‌دهد... ب-اشکال دیگری که در همین بخش مقالهبصورت ضمنی مطرح است اینکه چرا اینجانب کتابآشنایی با علوم اسلامی اثر مرحوم مطهری را به عنوانمأخذ آشنایی با عقاید کلامی اشاعره ذکر کرده‌ام. ث-اشکال دیگری که در همین بخش مقاله آوردهشده اسنکه«تمام مطالبی که از قول ابو نصر سراج(مولف اللمع)ذکر شده به نقل از مصباح الهدایه است ونویسنده خود به این تاب مراجعه نکرده است[!]حالآن که اللمع در فهرس پایانی کتاب جزء منابع ذکر شدهاست». اینکه اینجانب برای این ادعای خود مأخذی ذکرنکرده‌ام،بدان سبب است که این نکته را در جاییندیدم و حاصل تلاش ذهنی خودم می‌باشد امادر خصوص مصداق و نمونه و دلایلی که برای نکتهمذکور آورده‌ام و ظاهرا از چشم منتقد محترم دور ماندهاست،موارد ذیل را ذکر می‌کنم. 2-دربارۀ بخش دوم از مقاله مذکور که تحت عنوان«طرح مباحث کلی»آمده نیز چند نکته،لازم به ذکراست: الف-اولین انتقادی که در ذیل این عنوان آمده،ازاین قرا راست:«گاهی مؤلف مباحث کلی را بدونپرداختن به جزئیات آن طرح می‌کند که بیشتر به ادعا می‌ماند تا اجتهاد علمی آکادمیک»و سپس عباراتیآورده‌اند مشتمل بر اینکه اینجانب در مقدمه متذکرشد ام که در میان کتابهایی که در تحلیل اندیشهسنایی نوشته شده،هیچکدام کلیات اندیشه وی رامبتنی بر روش استقرای تام در مجموعۀ آثارش بررسینکرده‌اند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.