چکیده:
فلسطین گهواره ادیان بزرگ توحیدی و نقطه پیوند تمدنها است. این سرزمین مقدس میعادگاه ابراهیم خلیل(ع)، مهد مریم عذرا (س)، زادگاه عیسی بن مریم (ع) ومحل معراج پیامبر(ص) است و پیروان ادیان سه گانه توحیدی اعم از مسلمانان، مسیحیان ویهودیان را در خود جای داده است. اگر در شعر معاصر فلسطین نظری بیافکنیم خواهیم دید که همواره رنگ دینی و صبغه مذهبی بر شعر این مرز وبـوم سایه دارد. شاعران مسلمان فلسطینی همواره در خلال آثارشان به تبیین افکار، اندیشه، عقاید و دیدگاههای خود پیرامون جهان هستی، مرگ، مبدأ، معاد، آخرت و... میپردازند و به هنگام بیان آنها میکوشند تا حوادث جاری وطنشان را با جنبههای الهی و قدسی درآمیزند و با الهام از کلام وحیانی زمینه لازم را برای دستیابی به پیروزی نهایی و رهاسازی سرزمینش از چنگال اشغالگران فراهم سازند.
خلاصه ماشینی:
"افزون بر آن مفاهیم دیگری در این راستا توجه شاعران مسلمان فلسطینی را به خود جلب کرده که عبارتند از: اشاره به معراج پیامبر(ص) از مسجد الحرام به مسجد الاقصی به مصداق آیه «سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الأقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا» (بنیاسرائیل،1)، یعنی: پاک و منزه است خدایی که بنده اش را از شبانه از مسجد الحرام به مسجد الأقصی برد که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم تا آیات خود را به او بنمایانیم؛ تاکید بر عظمت و منزلت والای پیامبر در میان سایر انبیای الهی با توجه به آیه «...
یوسف نبهانی به عنوان شاعری دینی، قصاید فراوانی در مدح پیامبر(ص) و قرآن کریم دارد، که در آنها از صفات رسول گرامی، تاثیر رسالت پیامبر خاتم درمیان جهانیان، فضیلت قرآن، بعثت، مرگ، حشر، هستی، حیات و تعالیم عالی اسلام در نظام زندگی و عبادی سخن به میان آورده است: (همو، 222ـ224) قد أتی المصطفی نبیا رسولالجمیع الأنام أرسله الله ختاماأطلع الله شمسه فاستنارتلقبوه الأمین من قبل هذاحجــة الله فــوق کـــل البــرایــا طبق ما بشرت به الأ نبیاءللرسل و هو ابتداءقبل کل الأماکن البطحاءو قلیل بین الوری الأمناءفیـــه عـــن کــل حجــة إغنــاء پیامبرمصطفی بر اساس بشارتی که انبیاء پیشین داده بودند، به رسالت برگزیده شد."