Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گو: آهنگ سازی دوره عبدالقادر آوازی بوده، نه سازی (به مناسبت همایش عبدالقادر مراغی)

مصاحبه شونده:

(2 صفحه - از 24 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، همایش عبد القادر مراغی ، عبد القادر ، مناسبت همایش عبدالقادر مراغی ، همایش عبد ، تصانیف ، دوره عبد ، مراغی آهنگسازی دوره عبد ، مکتب منتظمیه ، عبد القادر مراغی آهنگسازی دوره

خلاصه ماشینی:

"آقای دکتر،به عنوان اولین سؤال مقداری راجع به زندگی و شخصیت موسیقایی عبد القادر توضیح می‌دهید تا به کارهایی که‌ او در زمینه موسیقی انجام داده برسیم؟ تا جایی که اطلاعات موجود در مورد عبد القادر حکایت می‌کند و او خودش نیز این مسائل را در دو کتاب«شرح ادوار»و «جامع الالحان»بیان کرده است،او در سال 877 به دربار آل جلایر می‌رود؛در آن زمان تبریز یکی از مهم‌ترین کانون‌های‌ فرهنگی بوده است که در آن‌جا شخصیت‌های علمی و فرهنگی بسیاری می‌زیسته‌اند. حروف موسیقایی عبد القادر چه اندازه با نت‌نویسی امروزی ما تطابق دارد؟ این نت‌ها از زمان یونان وجود داشته است و قبل از عبد القادر اشخاص دیگری هم از آن استفاده کرده‌اند. با وجود آنکه عبد القادر تا این اندازه وارد مباحث عملی موسیقی شده است،چرا بیشتر به عنوان نظریه‌پرداز مطرح است؟ زندگی عبد القادر به دو بخش تقسیم می‌شود:آن زمان که در دربار آل جلایر است و بعد که به دربار تیمور می‌رود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.