Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و پژوهش: ارزیابی دانشمندان و آثار علمی آنان

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 94 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : ارزیابی ، دانشمندان ، ارزیابی دانشمندان و آثار علمی ، اطلاعات ، اعتبار ، شاخص‌های کمی در فرایند ارزیابی ، کیفیت ، فرایند ارزیابی ، فهرست ، عامل‌های وزنی

خلاصه ماشینی:

"از این دیدگاه،این‌ پرس اساسی مطرح می‌ود که«آیا اصولا علم قابل اندازه‌گیری‌ است»و اگر هست،«چگونه»؟ از سوی دیگر،خود فرایند ارزش‌یابی ماهیتا فرایندی ذهنی‌ است که برمبنای نوعی داوری و تشخیص کیفیت‌ها صورت می‌گیرد و به همین دلیل شاید دست‌یابی به نظام عام و فراگیر ارزش‌یابی‌ دشوار باشد،چنان‌که درحال حاضر هیچ‌گونه شیوهء ثابتی که مورد توافق اکثریت باشد،برای این کار وجود ندارد و هر سازمانی به‌ فراخور نیازها و امکانات خود،به‌طور مستقل،به این کار اقدام می‌کند و البته این موضوع فقط به کشورها محدود نمی‌شود. کار دانشمندی که داده‌های‌ فراوانی عرضه کرده است و داده‌های او الهام‌بخش نیز نیستند،اما بارها و نوشته‌ها به آن‌ها ارجاع می‌شود در مقابل دانشمند دیگری‌ که یک یا دو کار اساسی منتشر کرده است،ولی بسیار کم به‌ آن‌ها مراجعه شده است،چگونه باید با یکدیگر مقایسه شوند؟ فهرست کمیت‌ها به دانشمند نوع اول بهای بیشتری می‌دهد. بدون‌شک هیچ معیاری برای تعیین دقیق‌ تعداد هریک از این موارد وجود ندارد و شاخص‌های کمی را نمی‌توان خودبه‌خود و براساس پیش داوری نهایی برآورد کرد، زیرا ممکن است تعداد مقالات دانشمندی محدود باشد،ولی‌ کیفیت علمی آن‌ها به حدی بالا باشد که ارزیابی کار وی به سادگی‌ صورت گیرد. در اروپای شرقی،این عامل،یعنی توجه به تعداد آثار انتشار یافته،باعث شده است دانشمندان آثار خود را به جای مجلات محلی‌ و به زبان ملی،در مجلات معتبر بین المللی به چاپ برسانند،بنابراین‌ به‌نظر می‌رسد عامل‌های وزنی بهترین ملاک برای ارزیابی نباشند. چگونه دو مجلهء معتبر علمی با یکدیگر مقایسه شده‌اند و به هریک‌ عامل وزنی مشخصی داده شده است؟ 3-موضوع ارزیابی آثار تحقیقاتی،کار بسیار دشواری است و باید به شاخص‌های انسانی در آن توجه کرد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.