Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه بداء

نویسنده:

(8 صفحه - از 72 تا 79)

خلاصه ماشینی:

"در حالی که موافقان بداء، تعریفاصطلاحی خاصی را که مغایر با تعریفلغوی آن است، مد نظر قرار داده‌اند واین مفهوم، یعنی تأثیر عمل و رفتارپسندیده وناپسند، یا مؤمن و غیر مؤمنبودن شخص در تحول مشیت الهی،امری است که نزد مخالفان بداء نیز موردقبول واقع شده است؛ زیرا آنها نیز تأثیردعا و صله رحم و صدقه و سایر اعمالنیک در رفع مقدرات و قضا و قدر الهی وتغییر آنها را می‌پذیرند. پس بداء به این معنا که در ناحیهعلم ذاتی خداوند تبدیل و تغییر حاصلشود، محال بوده و شیعیان این را قبولندارند؛ اما اگر فعل خداوند تغییر وتبدیل یابد، چه فعل تکوینی باشد (مانندمرگ شخص) و چه تشریعی (مانندحکم تغییر قبله)، این محال نیست واین، همان چیزی است که شیعه در بحثبداء به آن اعتقاد دارد. «و ضرب الله مثلا قریة کانت ءامنةمطمـلـءنة یأتیها رزقها رغدا من کل مکانفکفرت بأنعم الله فأذ قها الله لباس الجوعو الخوف بما کانوا یصنعون »؛ 3 «خداوند[برای آنان که کفران نعمت می‌کنند]مثلی زده است: اهل منطقه‌ای که أمن وآرام و مطمئن بود و همواره روزشان ازهر جا می‌رسید؛ اما نعمتهای خدا راناسپاسی کردند و خداوند به جهتاعمالی که انجام می‌دادند، لباسگرسنگی و ترس بر اندامشان پوشانید. در خصوص تغییر تقدیر الهی درمورد رزق و عمر انسانها، احادیثفراوانی وارد شده است؛ چنانکه رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: «لا یزید العمر الا البر ولایرد القدر الا الدعاء، وان الرجل لیحرم الرزقبخطیئة یعملها؛ 1 چیزی جز نیکی، عمر رانمی‌افزاید و چیزی جز دعا، بلا وسرنوشت را بازنمی‌گرداند و انسانگاهی به موجب گناهی که انجام دادهاست، از روزی محروم می‌شود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.