خلاصه ماشینی:
"شاید مناسب باشد که با این سؤالها بحث را آغاز کنیم:چه کتابهایی را میتوان«کمک درسی»دانست؟این کتابها چه ویژگیهایی باید داشته باشند؟ دکتر فلاح:کلا آموزش و پرورش ما وضعیتی سردرگم دارد.
دکتر فلاح:در زمینهی کمک آموزشی در دورهی دانشگاهی تا حدودی وضعیتمان بهتر از دورهی دبیرستان است و توانستهایم تحولات خوبی ایجاد کنیم،در چند کتاب مختلف هرکدام از نویسندهها از زوایای خودشان این بحث را میبینند.
*شما گفتید که کتابهای کمک آموزشی جانشین کتابهای درسی شوند؟ دکتر فلاح:من نگفتم که جانشین شوند،بلکه باید کتاب واحد در کل کشور برچیده شود؛زیرا ما در سیستم دولتی به آقای ایکس سفارش میدهیم که کتاب دیفرانسیل را برای کل ایران بنویس.
در سیستمهای جدید به خروجیها و محصول نگاه میکنند که آیا اهداف و سیاستهای کلی به در آموزش و پرورش به افراد بزرگ نیازمندیم که اگر بر مدارس آنان نظارت کنیم،به دخالتهای بیمورد،این افراد میتوانند رشد بزرگی را که نیاز کشور است ایجاد کنند انجام رسیده است یه نه؟مثلا در سیمای جمهوری اسلامی برنامهای به نام سفر به خیر میگذارند تا تصادفات رانندگی در سفرهای نوروزی کاهش یابد.
پس از چند سال از بچهها در مورد شخصیتی مثل امیر کبیر سؤال بپرسیم،کسی اطلاع ندارد!آیا این اهداف آموزش و پرورش است؟اگر بلی ادامه دهیم و اگر نه باید تجدید نظر کرد.
من معتقدم در آموزش و پرورش به افراد بزرگ نیازمندیم که اگر بر مدارس آنان نظارت کنیم،نه دخالتهای بیمورد،این افراد میتوانند رشد بزرگی را که نیاز کشور است ایجاد کنند و گرنه با حقوق سیصد هزار تومان دبیر دبیرستان دولتی نمیتوان انتظار معجزه داشت."