Skip to main content
فهرست مقالات

هنراسلامی تجلی امر قدسی از طریق هنر سنتی

(26 صفحه - از 4 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : هنر ، تجلی ، هنر اسلامی تجلی امر ، هنر اسلامی ، حق ، عشق ، نور ، تجلی امر قدسی ، جمال ، شهود

خلاصه ماشینی:

"موم و هیزم چون فدای نار شد ذات ظلمانی او انوار شد (مثنوی،دفتر اول،بیت 1533) چونک در قرآن حق بگریختی‌ با روان انبیا آمیختی دفتر اول،بیت 1537 جامی فرموده است: اعیان همه آیینه و حق جلوه‌گرست‌ یا نور حق آیینه و اعیان صورست‌ واحد همه در احد عدد می‌بیند در ضمن عدد نیز احد می‌بیند یعنی به کمال ذاتی و اسمائی‌ در خود همه و در همه خود می‌بیند در کون و مکان نیست عیان جز یک نور ظاهر شده آن نور به انواع ظهور حضرت سلطان برون زد خیمه ذات و صفات‌ لشگر بی‌حد و حضرش را مکان آمد پدید آن‌که بی‌نام و نشان و صورت و آیات بود بی‌نشان در صورت نام و نشان آمد پدید من نیم جنس شهنشه دور از او بل که دارم در تجلی نور از او شیخ فرید الدین عطار نیشابوری در منطق الطیر فرموده است: جمله در توحید او مستغرقند چیست مستغرق که محو مطلقند جملهء عالم به تو بینم عیان‌ وز تو در عالم نمی‌بینم نشان‌ جان نهان در جسم و تو در جان نهان ای نهان اندر نهان ای جان جان‌ دائما او پادشاه مطلق است‌ در کمال عز خود مستغرق است‌ هیچ دانایی کمال او ندید هیچ بینایی جمال او ندید من چنان در عشق گل مستغرقم‌ کز وجود خویش محو مطلقم‌ گر تو می‌داری جمال یار دوست (به تصویر صفحه مراجعه شود) دان که دل آیینه دیدار اوست‌ چون حریم عز ما نور افکند غافلان خفته را دور افکند عاشقانش پاک از نقص آمدند چون درختان جمله در رقص آمدند پای همچو شاخ در گل می‌روند لاجرم در قرب کامل می‌شوند گر نمی‌بینی تو او را روز و شب‌ نیست او گم،هست در نقصان طلب گر نمی‌بینی جمال یار تو خیز و منشین می طلب اسرار تو آنکه از بیرون کند در من نگاه‌ کی برد هرگز درون سینه راه «بسیط الحقیقهء کل الاشیاء و لیس بشئ منها» حقیقت بسیط و منشاء حقیقی هستی همه اشیاء است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.