Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی بر خاطرات کاوش های باستان شناسی شوش

نویسنده:

(14 صفحه - از 52 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : استعمار ، شرق ، استعمارگر ، هویت ، غرب ، بهابها ، سفر ، مطالعات پسااستعماری ، زن ، تمایز

خلاصه ماشینی:

"همه‌ی نظریه‌پردازان و منتقدان به اتفاق معتقدند که موضوع‌ کارشان عبارت است از ارزیابی مجدد روابط سنتی بین کلانشهر و اهالی مستعمرات و ساختارشکنی بنیادی هم‌سوی با رویکردهای‌ پساساختگرا یا به روش‌های سنتی-از روش‌های امپریالیستی آن‌ها در این‌که باید توجه خود را بر سرکوب استعماری(و نو استعماری)، مقاومت در برابر استعمار،هویت استعمارگر و استعمار شده،الگوهای‌ تعامل بین این هویت‌ها،مهاجرت پسااستعماری به کلانشهرها،تبادل‌ فرهنگی بین استعمارگر و استعمار شده،التقاطی و دور رگه شدن هردو فرهنگ و مسائلی از این دست متمرکز کند،باهم توافق دارند. در این‌جا نیز،درست همان‌طور که در دیدگاه‌ لاکان دیدیم،هویت در تعامل با«دیگران»و با دیگر شکل می‌گیرد(نگاه کنید به بخش مربوط به لاکان‌ در فصل 6) بهابها نشانه‌های وابستگی نسبی استعمارگر به این‌ «دیگران»نه چندان صمیمی-و عدم قطعیت ذاتی ناشی از آن-را در طیف وسیعی از پدیده‌های مختلف می‌بیند برای مثال،کلیشه‌سازی نژادی قبل از هر چی تکرار این فرآیند هویت‌ سازی است از آن جهت که نه تنها به کلیشه شده،بلکه به خود کلیشه‌ساز-در تقابل با کلیشه شده-معنا می‌بخشد،و در خدمت‌ تأیید یا معنا بخشیدن به هویت کلیشه‌ساز است. هرچند او آگاه است که طبقه‌بندی بر اساس طبقه اجتماعی نیز باعث پنهان شدن تمایز می‌شود:«هرگز نباید تأکید کرد که شوژه فرودست تحت استعمار،بی‌تردید هستی‌ای‌ همگن و منسجم است»(اسپیواک 1995 ب:26)یکی از نتایج‌ این توجه به تمایز آن است که اسپیواک توجه ویژه‌ای دارد به زنان‌ فرودست،که مقوله‌ای بزرگ-و البته متمایز-را در میان مردم‌ تحت استعمار(و استعمار نو)تشکیل می‌دهند و به اعتقاد او به‌گونه‌ای‌ مضاعف نادیده گرفته شده‌اند و به حاشیه رانده شده‌اند:«دریافت تولید استعماری،فرودستان نه تاریخی دارند و نه می‌توانند سخن بگویند، اما باید گفت زنان فرودست در وضعیتی بسیار بدتر قرار دارند و سایه‌ای‌ بسیار تاریک آنان را فراگرفته است»(اسپسیواک 1995 ب:28)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.