چکیده:
دو ایده از طرح بادگیر به وسیله مؤلف طراحی و با مقیاس 1/52 نمونهسازی و آزمایش شد؛سپس مشاهده رفتار جریان هوا و اندازهگیری ضریب جریان هوا در آنها به ثبت رسید ایده اصلی طرح،قرار گرفتن دو دهانه ورودی و خروجی جریان هوا در ؟ 081 و پشت به هم بود.برای این منظور همه عوامل مؤثر در رفتار جریان هوا مانند منحنی سرعت جریان1شدت آشفتگی سیال2،چسبندگی3و محل حسگرهای الکترونیکی4و فاصله آنها تا حسگر مرجع5با مقیاس یاد شده مدلسازی و در تونل باد مورد آزمایش قرار گرفت.نتیجه آزمایشهای که بر دو دسته تقسیم میشوند، بسیار رضایتبخش بود.رفتار جریان بسیار روان و در زاویه ؟ 09 به حداکثر میرسد.ضرایب محاسباتی نیز برای علاقهمندان ثبت و در جداول این مقاله به چاپ رسیده است.نظر به اینکه این آزمایش و نتایج به دست آمده از نوع تحقیقات پایه محسوب میشود و مؤلف برای اولین بار این آزمایشها را انجام داده است.در حین مقاله ارجاعاتی ندارد ولی در خاتمه فهرستی از کتابشناسی در اختیار علاقهمندان قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
"برای این منظور باید پایین شفتهای رو و پشت به باد در یک
نتایج آزمایش تونل باد روی مدلهای طراحی شده بسیار قابل
شکل 1 الف:پلان و مقطع بادگیر کارآمد؛ب:تصویر مدل(ماکت)طرح در حال آزمایش تونل باد (به تصویر صفحه مراجعه شود)
شکل 3 نمایش شکل جریان هوا در بالا و جدول محاسباتی بادگیر کارآمد بدون اتاق دوش در وسط و تصویر همان در پایین (به تصویر صفحه مراجعه شود)
شکل 4 شکل جریان هوا در بادگیر کارآمد بدون اتاق دوش دو طبقه در بالا؛ضرایب محاسباتی سرعت جریان بر حسب زاویه گردش باد در بادگیر کارآمد
بدون اتاق دوش در وسط؛تغییرات ضریب سرعت جریان VC بر حسب تغییرات زاویه گردش در بادگیر کارآمد بدون اتاق دوش دو طبقه در پایین (به تصویر صفحه مراجعه شود)
شکل 5 تصویر بدنه بادگیر کارآمد در حال آزمایش و اندازهگیری ضریب سرعت جریان هوا"