چکیده:
در دنیایی که به سرعت و به طور مستمر در حال تغییر است، الزامی است که سازمان ها نرخ بازگشت کلیه داراییهای خود را به حداکثر برسانند. یکی از دارایی های کمتر بکارگرفته شده دانش است که در افراد و گروههای سازمانی نهفته است. می توان سازمانی را خلق کرد که سیستم ها، ساختار، و فرهنگ مناسبی را برای باروری دانش داشته باشد و این همان چیزی است که مدیریت دانش در پی آن است. تشریح مفهوم مدیریت دانش و شناخت ابعاد آن، این فکر را القاء می کند که باید با رویکرد کلی در پی ایجاد سازمان دانشگر بود.در این مقاله یکی از ابعاد سازمان دانشگر یعنی فرهنگ دانایی و چگونگی سنجش آن واکاوی شده است. فرهنگ دانایی بیان کننده ارزشها و باورهایی است که فعالیتهای مدیریت دانش را در یک سازمان ایجاد، تسیهل و تشویق میکنند. یافته های پژوهش با استفاده از ابزار سنجش فرهنگ دانایی در سه موسسه آموزش عالی مورد مطالعه گویای آن است که باورها و ارزش های مشترک با محوریت دانش در حد متوسط حضور دارند. هرچند سطح فرهنگ دانایی در سه موسسه یکسان نیست، اما همگی آنها باتوجه به مولفه های سنجش فرهنگ دانایی از سطح پایینی از انگیزش، آزادی عمل افراد، تعاملات اجتماعی، اعتماد سازی، حمایت مدیریت ارشد، تعهد و مانند اینها برخودارند. بنابراین، لازم است سازوکارهای مناسب در جهت بالندگی فرهنگ دانایی در چنین موسسه هایی برداشته شود.
خلاصه ماشینی:
"مک درموت و اودل (2001) برمبنای یافته های پژوهشی خود موارد زیر را در رابطه با ایجاد فرهنگ دانایی مورد تاکید قرار داده اند: - می بایست ارتباط روشنی را بین تسهیم دانش و اهداف کیب و کار سازمان برقرار کرد.
آیا فرهنگ دانایی در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، و دانشکده صداوسیما، و دانشکده صنعت هواپیمایی کشور متفاوت است؟ روش پژوهش از آنجا که دانش در سازمانهای امروزی جزو سرمایه های کلیدی آنهاست و هیچ سازمانی در محیط متلاطم امروزی نمی تواند بدون توجه و بدون بکارگیری مناسب از این سرمایه به حیات خود ادامه دهد؛ لذا مدیران نیازمند آنند تا بمنظور بکارگیری هرچه بیشتر این سرمایه با شناخت شرایط وضعی، سازوکارهای مدیریتی مناسبی را بکار گیرند.
در این پژوهش فرهنگ دانایی به عنوان مجموعه ارزشها و باورهای حاکم در سازمان در راستای هر سه فعالیت عمده مدیریت دانش (خلق، تسهیم، و کاربرد) تعریف، و با طراحی پرسش نامه سازه های مناسب باتوجه به مبانی نظری برای سنجش مو لفه های آن انتخاب شد.
جدول 6 نشانگر آن است که فرهنگ دانایی در دانشکده صنعت هواپیمایی و دانشکده صدا و سیما هر یک به ترتیب با میانگین 69/2 و 68/2 تفاوت معناداری در سطح 05/0 با فرهنگ دانایی در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی با میانگین 36/2 دارند، اما تفاوت مشاهده شده بین دو دانشکده فوق الذکر معنا دار نیست."