Skip to main content
فهرست مقالات

بیراهه ادبیات فارسی در نظام آموزشی ایران

نویسنده:

(8 صفحه - از 42 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : ادبی ، ادبیات ، ادبیات فارسی در نظام آموزشی ، معلم ، آموزش ، ادبیات فارسی ، بیراهۀ ادبیات فارسی در نظام ، شعر ، سال درس ادبیات فارسی ، کتاب

خلاصه ماشینی:

"شاید به همین دلیل است که حتی مؤلفین کتابهم،همان‌طور که ذکر شد،هدف خود را از تدوین،آشنایی دانش‌آموزبا مباحث جدید نقد ادبی و تحلیل متون کلاسیک و معاصر ذکرمی‌کنند،نه آشنایی با اوزان و بحوری که به خاطر سپردن اسامینامأنوس آنها وقتی طولانی می‌طلبد تا چه رسد به اینکه بخواهندوجوه تسمیه بحور و اوزان را هم به یاد بسپارند. اما آیا نمی‌توان این شیوه کهن را بههمان تحصیلات دانشگاهی حواله کرد و گوش و ذهن دانش‌آموزان رااز طریق روخوانی و حفظ اشعار،یعنی به طور بی‌واسطه و درونی بانظم‌آوایی و هجایی اشعار آشنا ساخت و کم‌کم قدرت تشخیصموسیقی و ساختار کلام منظوم را در ذهن او تقویت کرد؟به نظرنگارنده این همان روشی است که در ضمن آموزش کتابهای زبان وادبیات فارسی عمومی و اختصاصی می‌توانست دنبال شود. دبیران ادبیات در نشستهای گروهی خود چه در منطقه،چه درمدرسه و چه اداره‌کل،حقیقتا به هیچ ضرورت روشن و واضحیجهت آموزش این مطالب به دانش‌آموز نمی‌رسند،مگر ادعاهایگزاف و اهداف پرزرق و برق و دهان‌پرکن مسئولین امر که فقط درحد همان کلمات چاپی در مقدمه کتاب قابل تحقق است نه درواقعیت خارجی و ممکنی به نام مدارس و دبیرستانهای دو نوبته وپرجمعیت ما. 6-بالاخره اگر با یک تجدیدنظر در وضعیت درس انشاء کهنقش عمده‌ای در فهم اندیشه ادبی داشته و دارد،بار دیگر این درسرا احیا کنند و برعکس قواعد دستوری و زبان‌شناسی را فراتر ازمباحثات و منازعات نظری در مراکز دانشگاهی وارد کتابهایادبیات و زبان فارسی نگردانند و تا رسیدن به یک وضعیت روشن وپایدار در این مقوله،به همان شیوه نئوکلاسیکی که تا اوایل دهههفتاد مجرا بود،بازگردند و ذهن دانش‌آموز را از تشتت وسرگردانی میان مباحث درهم‌آمیخته زبان‌شناسی،املاء نگارش ودستور برهانند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.