خلاصه ماشینی:
"نوع خط به کار رفته در کتیبههای غوری از خطوط کوفی رایج در دوره سلجوقیان و غزنویان مشتق گردیده است(که برای مثال میتوان به نمونههای به کار رفته در بنای خرگرد و منارههای غزنه یا فیروزآباد اشاره نمود)،4اما استفاده از پالمتهای دو تکه ظریف در ردیف سوم،مخصوص بناهای اواخر (1)- Janine Sourdel-Thomine,ááL'Art guride d'Afghanistan a propos d'un livre recent,Arabica 7(1960): 273-80.
به عنوان نمونه کتیبهای که ورودی دهستان در جنوب ترکمنستان را در بر میگیرد،به عنوانهای خوارزمشاه علاء الدین محمد در چارچوب کتیبه سه جزئی معمول دوره غوریها در قالب کاشیهای لعابدار آبی روشن همراه با نیمه پالمتهای قرمز مایل به قهوهای مزین است،اما تزیینات هندسی گرهبندی این کتیبه فاقد آن انسجام موجود در نمونههای ممتاز غوری (1)- Casimir and Glatzer,ááSah-i Mashad,Inscription no.
2آیا ایوان جنوبی زوزن نیز همانند بناهای غوری دارای همان ساقههای سه گانه به هم پیوسته شکل گرفته روی یک زمینه طوماری شکل مواج بوده است؟برای پاسخ به این سؤال،بنای موجود در چشت(ساخته شده به سال 1167)،مدرسه غرجستان و آرامگاه غیاث الدین محمد در مسجد هرات فورا به ذهن متبادر می شوند.
در نتیجه وقتی خوارزمشاه از عراق بازگشت،در شرایطی که اغلب شترهایش را از دست داده بود،ملک زوزن برای ایشان 4000 نفر شتر به عنوان جایگزین به نیشابور فرستاد بعد از مرگ ملک،هفتاد بسته حاوی قطعت طلا و اشیا گوناگون به خزانه سلطنتی بازگردانده شدند این ثروتها هنگامی رسیدند که خوارزمشاه متوجه حضور مغولها در سواحل رودخانه جیحون گردیده بود به هر حال،تمامی این محموله،مهر و موم شده،به علاوه گنجینه عظیمتری که پادشاه با خود حمل میکرد،به داخل رودخانه ریخته شدند (Nasawi,Sirat Jalal al-Din,Houdas trans,p."