خلاصه ماشینی:
"یعنی دانشجویان چرا این رشته را انتخاب میکنند نه رشتههای دیگر علوم انسانی یا دیگر رشتههای گرایش الهیات را؟ آیا خود قرآن نقش خاصی دارد یا سیستم ترویج قرآن و آموزش در مملکت ما این ویژگی را دارد؟ فکر میکنید اینها به خصوص در مقطع کارشناسی بیشتر درصدد نوعی اقناع انگیزههای مذهبی خودشان هستند یعنی فکر میکنند در این رشته مذهبیتر بار میآیند؟ یا نه، باید بگوییم دانشجویان انگیزههای علمجویانه بیشتری دارند یعنی درصدد کسب اطلاعات علمی مفیدتری هستند که در درجه بعد به غنای مذهبی آنها کمک میکند؟ میخواهیم درباره این موضوع که شما با دانشجویان ارتباط بیشتری دارید بپرسیم و نیز اینکه از چشم آنها چه نقایص و اشکالاتی برای این سیستم میشناسید؟ یعنی جمعبندی دیدگاههای آنها را راجع به نواقص این سیستم دربرآورده کردن منظور دانشجویان چه میدانید؟ قبل از ورود به بحث، موضوع انگیزه علمی را مطرح بکنیم که به هیچ وجه وجود ندارد.
در اینجا مسائل دیگری غیر از دو انگیزه که یکی از آنها مخالف یکی دیگر موافق مواجه هم بودیم، وجود دارد و این مسائل دیگر را من تقسیم میکنم به دو نوع انگیزه که همواره هر دو وجود دارد 1 یکی از این انگیزهها، انگیزه مذهبی است چون به قرآن علاقهمند است همان علاقهای که عرض کردم از ده تا انتخاب اول کنکور سراسری صورت میگیرد انگیزه خیلی این چنینی است و مصر هم هستند یعنی تا مراحل بعدی هم میرود مثلا تا دوره فوقلیسانس هم میرود و همچنان امیدوار است که شاید به دوره دکتری هم برود و یک نتیجهای بگیرد و نوع دوم 2 انگیزهها مسایل جنبی است بالاخره مدرک، مدرک است، جنبههای بار مالی دارد، بار حیثیت اجتماعی دارد، بالاخره علیرغم اینکه این مدرک بتی بیش نیست و خوب چه بسا جزو انتظارات اصلی از انقلاب اسلامی این بود که این بت را بشکند متاسفانه نه تنها نشکست بلکه این بت خیلی موجهتر شد و رونق بیشتری هم گرفت."