چکیده:
هر کس در بدو ورود خود به سازمان،دچار نگرانی و گاه اضطراب و تنش میشود و اضطراب و تنش بیش از اندازه موجب لطمه زدن به کار و فعالیت و رفتار فرد میشود.ازاینرو لازم است به سرعت او را جامعهپذیر کرد.سازمانها از طریق ساختاردهی منظم رفتار کارکنان باعث انطباق و سازگاری عقاید و ارزشهای فردی با عقاید و ارزشهای سازمانی میشوند.به این فرآیند اجتماعی کردن سازمانی Bureaucratic Socialization گفته میشود.جامعهپذیری،نه تنها درون مرزهای یک سازمان بلکه در سراسر متن یک جامعه نیز رخ میدهد،این فرآیند در صورت اجرای صحیح، هزینههای سازمان را تقلیل داده و در درازمدت به افزایش میزان وفاداری کارکنان و کاهش تقاضا برای رهایی از سازمانها میانجامد.
خلاصه ماشینی:
"روند جامعهپذیری افراد جدید الاستخدام در سازمان نیز مشابه فرآیند فوق میباشد.
همنوایی شخص با هنجارهای اجتماعی که مایه جامعهپذیری است دو جنبه دارد:
یعنی تضاد بین انتظارات و موازین مربوط به نقش سازمانی که برای فرد مقرر شده است و
خاصیت مهم اجتماعی شدن غیر رسمی این است که عموما تشخیص
اجتماعی کردن فرد فرآیندی است که بوسیله آن فرد جدید اطلاعات لازم و کافی را درباره سازمانی که وارد آن شده است کسب میکند و با قبول ارزشها،هنجارها و
حال ممکن است کارکنان جدید الورود،فرهنگ سازمان را کاملا یاد نگرفته باشند.
خواهان این است که برای اینکه کارکنان جدید الورود بتوانند با فرهنگ سازمان خود را
محتوای جامعهپذیری یعنی آنچه که فرد باید برای انطباق با شرایط سازمان بیاموزد نیز حائز
اطلاعات مربوط به نقش شامل مهارتها و رویهها و قوانینی است که فرد باید برای انجام
سابقه سازمان برای گفتن این ارزشها به افراد تازه وارد،وقت نداشته باشند.
این مرحله شامل دو فرآیند مهم است:جامعهپذیری درباره یک شغل خاص و جامعهپذیری
حاصل میشود که کارکنان و سازمان از ارتباط و کار کردن با یکدیگر منتفع میشوند
در بدو استخدام و ورود به سازمان فرد فکر میکند که شغل مهم و حساسی را بر عهده
نکاتی که باید در هنگام طراحی برنامه جامعهپذیری کردن فرد در نظر داشت این است که
اطلاعات کسب شده در طی 6 ماهه اول استخدام افراد به عملکرد شغلی و شفافیت نقش آنها و نیز میزان جامعهپذیری ایشان در سازمان تأثیر به سزایی داشته است.
3. سازمان میتواند از طریق آموزش رفتارهای اجتماعی موثر به کارکنان جدید خود منتفع"