چکیده:
روششناسی تحقیقات در مدیریت راهبردی نخستین گام در تدوین نظاممند روشها و میانی تحقیق در این رشتهء نوپا اما ریشهدار است.تحقیقات در حوزهء مدیریت راهبردی در دهههای اخیر شاهد فرازونشیبهای بسیاری بوده است.کارآیی و اثربخشی تحقیقات مدیریت راهبردی در عصر جهانی شدن،آرمانی است که به سهولت نمیتوان به آن نائل آمد.گام نخست در این راه،توسعهء کمی و کیفی در روش و ابزار چنین تحقیقاتی است.بهره جستن حداکثری از رویکردها،مدلها،روشها و ابزارهای متنوع،تمایز کاربرد به جا و نابه جای آنها و استفاده بهینه از روشها،تحقیقات در مدیریت راهبردی را بارور میسازد. برای تحقق چنین آرمانی باید سعی نمود تا به جای تاکید بر بخش سختافزاری تحقیق که اغلب در منابع روش تحقیق به آن پرداخته میشود،رویکردها و روشهای راهبردی آن مدنظر قرار گرفته و با ایجاد درکی روشن از چگونگی تحقیق در حوزه مدیریت راهبردی زمینه کارآئی و اثربخشی تئوریها،مدلها و روشهای آن را بیش از پیش فراهم آورد. در این راستا این تحقیق که با بهرهگیری از مطالب و نیز جستجو در کتب،مقالات،پایان نامهها و سایر مدارک و مستندات تهیه و تنظیم شده است،تلاشی در جهت تبیین ابعاد مختلف مقوله روششناسی تحقیقات در مدیریت راهبردی دفاعی!امنیتی.و...است. در این پژوهش ضمن بیان کلیات تحقیق سعی شده است تا با بررسی مفاهیم و تعابیر مورد استفاده،چارچوبی برای انجام آن ارائه شود.
خلاصه ماشینی:
"برای تحقق چنین آرمانی باید سعی نمود تا به جای تاکید بر بخش سختافزاری تحقیق که اغلب در منابع روش تحقیق به آن پرداخته میشود،رویکردها و روشهای راهبردی آن مدنظر قرار گرفته و با ایجاد درکی روشن از چگونگی تحقیق در حوزه مدیریت راهبردی زمینه کارآئی و اثربخشی تئوریها،مدلها و روشهای آن را بیش از پیش فراهم آورد.
باتوجه به افزایش روزافزون اهمیت و جایگاه مدیریت راهبردی در سازمانها از یکسو و افزایش پیچیدگی محیطی این سوال مهم مطرح میشود که چگونه میتوان برای تحقق آرمان و هدف سازمان این مناسبترین رویکرد،تئوری،مدل و روش یا ابزار استفاده نمود و چه عواملی در این موضوع نقش دارند.
این روش به منظور کشف دادههای اطلاعاتی به کار برده میشود که از طریق آنها میتوان روابط بین متغیرها را مورد بحث و بررسی قرار داد.
*شاخصسازی:برای سنجش این مرحله،تعداد نظریاتی که مورد بررسی قرار گرفته،وجود بخش نقد و بررسی نظریات،وجود بخشی برای معرفی چارچوب نظری انتخابی و در نهایت وجود بخشی برای تعریف مفاهیم نظری در نظر گرفته شده است.
8. برنامهریزی سناریو برنامهریزی سناریو مدلی است که میتواند برای اکتشاف و یادگیری آینده که در آن راهبرد شرکت شکل میگیرد مورد استفاده قرار گیرد و این مدل از طریق تشریح یک تعداد کوچکی از سناریوها از خلق داستانهایی که آینده را به تصویر میکشد و اینکه چگونه مسائلی که شرکت با آن مواجه است بر کل شرکت تاثیر میگذارد،کار میکند.
این روش بهطور گستردهای بهعنوان یک ابزار مدیریتی(راهبرد) استفاده میشود اما آنها اکثرا برای کمک به گروه برای بحث در رابطه با آینده مورد استفاده قرار میگیرند."