چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تحول ترجیح رنگ،در کودکان 4 تا 10 ساله شهر اصفهان بوده است.بدین منظور 240 کودک(120 پسر و 120 دختر)به صورت تصادفی با روش نمونه گیری خوشه ای از مهد کودک ها و مدارس ابتدایی دو ناحیه آموزش و پژورشی شهر اصفهان انتخاب شدند.اطلاعات مورد نیاز با استفاده از کارت های رنگی،شامل رنگ های زرد،صورتی،نارنجی،قرمز،آبی،سبز،بنفش،قهوه ای،خاکستری،سفید و سیاه جمع آوری گردید.تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس نشان داد ترجیح رنگ در چهار گروه سنی 8،6،4،و 10ساله در مورد رنگ های نارنجی،قرمز و قهوه ای معنی دار است(P</005 P<0/029 P<0/002). علاوه بر این،میانگین نمرات رنگ ها و نمودارهای مربوط به آنها نشان داد که به طور کلی رنگ های آبی،زرد،قرمز،نارنجی و صورتی جزء 5 ترجیح اول کودکان8،6،4،و 10ساله بوده؛و رنگ های سبز،بنفش،سفید،قهوه ای،خاکستری و سیاه جزء 6 ترجیح آخر آنها قرار دارند.نتایج بر مبنای مطابقت های پژوهشی و نظریه های مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"در گروه کودکان 4 ساله رنگ نارنجی و قرمز با میانگین 8/7665،بالاترین جایگاه ترجیح را به خود اختصاص داده است و رنگ سیاه با میانگین 2/7663 پایینترین جایگاه ترجیح را به دست آورده است و به ترتیب رنگهای زرد، صورتی،آبی،بنفش،سبز،سفید،خاکستری و قهوهای در میانه این دو رنگ قرار دارند.
نمودار 2-میانگین نمرات ترجیح رنگ کودکان 6 ساله (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مورد دو گروه دیگر نیز همان طور که در نمودارهای 3 و 4 آمده است،ترتیب ترجیح رنگ به ترتیب در 8 سالهها آبی،زرد،نارنجی،قرمز،صورتی،سبز،بنفش،سفید،قهوهای خاکستری و سیاه و در 01 سالهها زرد،آبی،قرمز،نارنجی،صورتی،بنفش،سبز،سفید، خاکستری،قهوهای و سیاه است.
جدول 4-نتایج تحلیل واریانس تأثیر گروههای سنی بر نمرات ترجیح رنگ (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان گونه که در جدول 4،آمده است،تأثیر عضویت گروهی بر نمرات ترجیح رنگهای نارنجی،قرمز و قهوهای معنیدار است(به ترتیب 3/780- F ,0/600> P ,4/452- F , 0/200> P ,5/460- F ,0/820> P )علاوه بر این،جدول 5،نتایج مقایسههای زوجی میانگین نمرات ترجیح رنگ در چهار گروه سنی در مورد رنگهای نارنجی،قرمز و قهوهای را معنیدار نشان میدهد و شرکتکنندگان در این پژوهش در رنگهای یادشده با توجه به عضویت گروهی تفاوت دارند.
نمودار 5-میانگین نمرات ترجیح رنگ کودکان 4 تا 01 ساله به تفکیک گروه و رنگ (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری هررنگی دارای یک محتوای عاطفی و هیجانی است(دادستان،3831،ص 77)و در این پژوهش نیز بیشتر با توجه به این جنبه به تبیین یافتهها پرداخته شده است."