چکیده:
سیاست حذف یارانه غیر مستقیم و تبدیل آن به یارانههای مستقیم از سیاستهای اصلی کشور طی برنامههای گذشته بوده است و دولت طبق برنامه چهارم توسعه موظف به ساماندهی نظام یارانهای بخش فرهنگ یا رویکرد تغییر نظام پرداخت یارانه تولید به سمت مصرف شده است.طی سالهای اخیر شاهد هستیم که یارانه توزیع کاغذ روزنامه کشور(به عنوان یکی از مهمترین محصولات فرهنگی و سیاسی)همواره بصورت غیر مستقیم و بوسیله تخصیص کاغذ یارانهای به مطبوعات انجام گرفته است و همین امر مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان کاغذ بوجود آورده است.این پژوهش به بررسی و تجزیه تحلیل سیاستهای اقتصادی-بازرگانی دولت در زمینه صنعت کاغذ روزنامه پرداخته است.عوامل مؤثر بر بازار کاغذ روزنامه داخلی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه و در قالب مدل PEST 1در چهار حوزه سیاسی، اجتماعی-فرهنگی،اقتصادی و تکنولوژیکی شناسایی و اولویتبندی شدند.در این مقاله سیاستهای حمایتی دولت که به عنوان مهمترین عامل مؤثر بر صنعت کاغذ شناسایی شد،بصورت کامل تشریح و راهکارهای مناسب در این زمینه ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"عوامل مؤثر بر توسعه صنعت کاغذ روزنامه در کشور و راهکارهای پیشنهادی در زمینه سیاستهای حمایتی دولتی دکتر ابو الفضل کزازی* حسین عبودی** مهدی حداد زاده***چکیده سیاست حذف یارانه غیر مستقیم و تبدیل آن به یارانههای مستقیم از سیاستهای اصلی کشور طی برنامههای گذشته بوده است و دولت طبق برنامه چهارم توسعه موظف به ساماندهی نظام یارانهای بخش فرهنگ یا رویکرد تغییر نظام پرداخت یارانه تولید به سمت مصرف شده است.
طی سالهای اخیر شاهد هستیم که یارانه توزیع کاغذ روزنامه کشور(به عنوان یکی از مهمترین محصولات فرهنگی و سیاسی)همواره بصورت غیر مستقیم و بوسیله تخصیص کاغذ یارانهای به مطبوعات انجام گرفته است و همین امر مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان کاغذ بوجود آورده است.
در این حوزه عوامی همچون نوسانات قیمت جهانی کاغذ،بیکاری و میزان اشتغالزایی صنعت کاغذ روزنامه،تولید ناخالص ملی، سیاستهای اقتصادی دولت در برنامه چهارم توسعه و چشمانداز بیست ساله،قوانین موجود در زمینه واردات و صادرات کاغذ،ساختار حمایتی بازار کاغذ روزنامه و جایگاه دولت در آن،بازار سرمایه در کشور و سیاستهای دولت در زمینه اصلاح ساختار بازار و هدفمند کردن یارانهها مورد شناسایی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
6. تسهیل روند صادرات کاغذ روزنامه از آنجا که تیراژ روزنامهها تا حد زیادی وابسته به تحولات اساسی اجتماعی در سطح کشور میباشد،لذا سیاستهای دولت در جهت حمایت از تولیدات داخلی میبایست در پی ایجاد بازارهای جهانی برای محصولات داخلی باشد تا بتوان در مواقع ضروری تا حدودی تاثیرات منفی ناشی از نوسانات بازار کاغذ را جبران کرد."