چکیده:
از بین گزینههای موجود در پایگاه موجود در پایگاه دادههای خود،با توجه به شرایط کاربر مناسبترین گزینهها که رضایت و مطلوبیت بیشتری را برای او فراهم مینماید به وی،پیشنهاد کند. سپس گردشگر میتواند از میان گزینههای پیشنهاد شده،موردی را که بیشتر برایش جذاب بوده،انتخاب نماید و به راحتی امکان دسترسی به مشخصات کامل و ذخیره جا در اقامتگاه مطلوب خود را خواهد داشت.صنعت گردشگری به عنوان یکی از عرصههای فعالیت بشری توانسته است با استفاده روزافزون از فناوری اطلاعات در عرضه خدمات به پیشرفتهای قابل توجهی نایل آید.در این مقاله مدلی مفهومی ارایه شده است که نشان میدهد چگونه میتوان از سیستمهای تصمیم یار در بخش اسکان صنعت گردشگری،جهت ارایه خدمات بهتر به گردشگران استفاده نمود.این سیستم،درواقع زیر سیستمی از یک سیستم پشتیبان تصمیمگیری است که از بخشهایی همچون پایگاه مدیریت مدل،پایگاه مدیریت داده و رابط-کاربر تشکیل شده است.با بکارگیری چنین سیستمی کاربر میتواند براحتی شرایط خود را از طریق رابط-کاربر به سیستم منتقل کند و سیستم با استفاده از مدل،
Tourism industry is one of the human activities that has benefited greatly from Information Technology. This paper presents a conceptual model for accommodation in tourism industry. This model shows how recommendation system improves tourism services. This system is a subsystem of Decision Support Systems and includes various elements such as management model base، data model base and user interface. This system receives the tourists' conditions and preferences from user interface and proposes a range of choices to them. So tourists can select the best choice among the proposed choices in respect to his or her preferences and reserve an accommodation.
خلاصه ماشینی:
"تاریخ دریافت:78/8/52 پذیرش نهایی:78/9/01 طراحی سیستم تصمیمیار برای بخش اسکان صنعت گردشگری دکتر مهدی کاظمی* دکتر علی اکبر نیکنفس** مهدیه احمدعمویی*** چکیده: صنعت گردشگری به عنوان یکی از عرصههای فعالیت بشری توانسته است با استفاده روزافزون از فناوری اطلاعات در عرضه خدمات به پیشرفتهای قابل توجهی نایل آید.
در این مقاله مدلی مفهومی ارایه شده است که نشان میدهد چگونه میتوان از سیستمهای تصمیم یار در بخش اسکان صنعت گردشگری،جهت ارایه خدمات بهتر به گردشگران استفاده نمود.
استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات و به طور اخص،اینترنت و تجارت الکترونیک در زنجیره گردشگری از زمان تصمیم تا رضایتمندی پس از انجام سفر،نشاندهنده تاثیر این فناوری در تمام چرخه تولید و توزیع خدمات گردشگری است که به بخشهای زیر قابل تقسیم است: *خطوط هوایی اکترونیکی و دفتر خدمات الکترونیکی و تعیین مقصد سفر *میهمانپذیری الکترونیکی(اسکان) *مجریان و راهنمایان تورهای الکترونیکی سیستم گردشگری بهطور قطع از طریق محیط جدید تجاری که توسط فناوری اطلاعات ایجاد شده است تحت تاثیر قرار میگیرد.
با توجه به اینکه اکثر کاربران این سیستم مردم عادی هستند که شاید مهارت رایانهای زیادی نیز نداشته باشند،بخش رابط کارگر باید ارتباط بین سیستم پشتیبان تصمیم با کاربر را تسهیل نماید و بدین منظور در طراحی،دستورالعمل و کاربرد سیستم باید دقت لازم به عمل آید و ازآنجا که این بخش تنها بخشی از سیستم است که در دید کاربر قرار میگیرد،بنابراین باید همواره تغییرات و توانمندیهای سیستم را نشان داده و به روزرسانی شود."