چکیده:
پست مدرنیسم و بازاریابی مصرف کننده در هزاره جدید
فرهنگی علی اکبر,حسن قلی پور طهمورث,خانلری امیر*
* دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
پست مدرنیسم تحولات زیادی را در عرصه فرهنگ، فناوری، اقتصاد، هنر و دیگر حوزه ها به ارمغان آورده است. حوزه مدیریت نیز به عنوان یکی از علوم میان رشته ای دچار تحولات شگرفی شده است. یکی از زمینه های به شدت پویای این حوزه فعالیت های بازاریابی است که به دلیل ارتباط با افراد و جامعه متاثر از تحولات فرهنگی و نگرشی است که پست مدرنیسم جلوه ای نو از آن قلمداد می گردد. بسیاری بر این باورند که با ظهور پست مدرنیسم دوران طلایی بازاریابی مدرن به پایان رسیده است و تئوری های بازاریابی نیاز به بازنگری جدی و اساسی دارند. در این مقاله ضمن بررسی نظریات مختلف در مورد پست مدرنیسم و چالش هایی که برای بازاریابی مدرن ایجاد نموده است، مکاتب مختلف بازاریابی پست مدرن، ویژگی های این نوع بازاریابی، مفاهیم جدید مطروحه ناشی از این فلسفه و وجوه تمایز این نظریات با دوره قبل تبیین شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله ضمن بررسی نظریات مختلف در مورد پستمدرنیسم و چالشهایی که برای بازاریابی مدرن ایجاد نموده است،مکاتب مختلف بازاریابی پستمدرن،ویژگیهای این نوع بازاریابی، مفاهیم جدید مطروحه ناشی از این فلسفه و وجوه تمایز این نظریات با دوره قبل تبیین شده است.
دیرزمانی است که مفهوم بازاریابی به عنوان فعالیتی که شامل شناسایی نیازهای مصرفکنندگان، تخصیص منابع،طراحی محصول متناسب با نیازها،اطلاعرسانی به مشتریان در مورد محصول،و عرضه این محصول به مصرفکنندگان ارزش خود را از دست داده است و به جای این مفهوم،"بازاریابی ادغامی"(Embedded Marketing)باید پدیدار شود که در آن شرکت بخشی از انجمن مصرفکنندگان میشود تا تلاشهای آنها در ایجاد تعاملی خواستهها و طراحی محصولات را تسهیل کند.
آنچه در این مقاله تحت عنوان چالشهای بازاریابی مدرن در عصر پستمدرن مطرح گردید شامل چالش واقعیت بود؛ در عصر پستمدرن واقعیتها حالت ساختگی و ذهنی پیدا کرده است،تفکرات نسبت به ماهیت انسان فرق نموده و برداشت عینی و منطقی از انسان به انسانی ذهنی تبدیل شده است،ماهیت مصرف و مصرفکننده با برداشتن تمایز بین تولید و مصرف دچار دگرگونی شده است،مصرفکنندگان در انجمنها درگیر شدهاند و به نوعی به زنجیره تولید و صمرف کمک میکنند،از طرفی معنای وفاداری و تعهد نیز در بین مصرف کنندگان دچار تغییر و تحول شده است؛مصرفکنندگان دیگر به هیچ سبک و نام واحدی پایبند نبوده و به شدت تنوعطلب شدهاند،به تبع این رخدادها ماهیت تحقیقات بازاریابی هم تغییر نموده و مصرفکننده تنها موجودی مشاهده شونده نیست بلکه خود عنصری تحقیقکننده به شمار میرود،ماهیت ارتباطات نیز با ظهور فناوریهای نوین دچار تحول شده و حالتی دو جانبه و تعاملی یافته است."