خلاصه ماشینی:
ق تالیف کرده است،و این کتاب به گفتهء ایوانف ظاهرا مهمترین و قدیمترین اثر در ادبیات فاطمی است،و از همان آغاز نظریات مطرح شده در آن مورد بحث حتی خود دانشمندان اسماعیلی بوده است.
هانسبرگر ناصر خسرو،لعل بدخشان، ترجمهء فریدون بدرهای،تهران،1380،ص 87-102؛ anereV nmelk , siromeM fo a noissiM : ehT iliamsI ralohcS , namsetatS dna teoP dayyauM-la if , niD-I izarihs-la , nodnoL ,3002 این کتاب را فریدون بدرهای تحت عنوان خاطرات یک ماموریت ترجمه کرده و در دست انتشار است.
)بعد از مؤید،بزرگترین شاعر و متفکر اسماعیلی این دوره ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی مروزی(394-481)مشهور به ناصر خسرو است که چنانکه گفتیم تمام آثار خود را به زبان فارسی نوشته است(برای ترجمه احوال او بنگرید به مقدمهء دیوان اشعار او،چاپ حاجی سید نصرالله تقوی،تهران،1339، که آقای تقی زاده نوشته است*صفحه و-سد؛نیز عبدالحسین زرینکوب، با کاروان حله،تهران،1343،صفحهء 59-81؛ذبیح الله صفا،تاریخ ادبیات،ج 2،443-469؛رضا زاده شفق تاریخ ادبیات ایران،[1321؟] ص 138-146؛آلیس هانسبرگر،ناصر خسرو،لعل دخشان،ترجمهء فریدون بدرهای،تهران 1380؛ایوانف،ادبیات،ص 159-163؛ پوناوالا،کتابشناسی،ص 430-436؛هانری کربن،«ناصر خسرو و اسماعیلیه»در تاریخ ایران،از فروپاشی دولت ساسانیان تا آمدن سلجوقیان،پژوهش دانشگاه کمبریج،جلد 4،صفحه 449-467).
ق)رهبر جنبش اسماعیلی نزاری ایران در کتابهای تاریخ و ملل و النحل علاوه بر سرگذشتنامهء خود نوشت او موسوم به سرگذشت سیدنا رسالهای به نام فصول اربعه یا فصول چهارگانه نسبت داده شده است که از جهت بیان نظریهء تعلیم که اسماعیلیان بدان سبب تعلیمیه خوانده میشدند،اهمیت فوق العادهای دارد.
هنزائی در گزینهای که از اشعار اسماعیلی فراهم آورده است چند قطعهء شعری با عنوان مناجات باباسیدنا از کتابی به نام کتاب المناقب ترجمه کرده و آن را به حسن صباح نسبت داده است(بنگرید به gniremmihS thgiL , nA ygilohtnA fo iliamsI yrteoP , detalsnarT yb riuqaF decudortnI.