Skip to main content
فهرست مقالات

نسل امروز و شعر معاصر؛ بررسی موانع و مشکلات

نویسنده:

(10 صفحه - از 76 تا 85)

خلاصه ماشینی:

"نکتهء دیگر اینکه،تاریخ و مطالعهء جریانهای اجتماعی و تاریخی و سیاسی،زمینه و مقدمهء شناخت شعر هر دوره است و درست به همین‌ جهت دانشجو شش واحد تاریخ ادبیات در دانشگاه می‌خواند،و اصلا مطالعهء ادبیات بدون آشنایی با تاریخ،حرکت در خلأ و گردش در تاریکی‌ است؛در حالی که دانش آموز،یعنی دانشجوی آینده،یا با تاریخ اجتماعی‌ و سیاسی معاصر،آن گونه که به صورت زمینه‌ای برای جریانهای ادبی‌ و شعری تحلیل شود،آشنا نیست و جایش در کتابها خالی است یا اینکه‌ اگر خود به مطالعه پردازد،تاریخی را که در دبیرستان می‌خواند،بعضا همسان و موافق جریانهای اجتماعی و سیاسی مطرح شده در شعر معاصر، نمی‌یابد. < SC > (3)-هر چند در شعر نو،عموما و در آثار اخوان،خصوصا،عاشقانه‌ها و تغزلها هم،آمیخته‌ به حزنی عمیق و انسانی است و نمی‌توان چندان انتظار سرخوشی و شور و شوقهای عاشقانه را از آنها داشت،اما حتی،دیگر شعرهای او و امثال او نیز،که یأس و دردمندی در آنها موج می‌زند، به سبب عاطفهء انسانی مشترکشان،درد و غم مندرج در آنها برای خوانندهء امروز،خط هنری و لذتی عمیق دارد و روح و اندیشه‌اش را درگیر مسائلی می‌شازد که با آنها احساس آشنایی می‌کند، آرام می‌گیرد و در خود فرو می‌رود؛و مگر این امر از کارکردهای شعر عاشقانه نیست؟و مگر انسان معاصر از شعر عاشقانه اصیل جز این می‌خواهد؟ (4)-این مقاله در پی آن نیست که زحمات مؤلفان محترم کتابهای درسی دانش آموزان‌ را که انصافا نسبت به دوره‌های قبل پربارتر شده،نادیده بگیرد و همهء کوتاهی‌ها را در خصوص‌ موضوع این مقاله،متوجه مدرسه و دبیرستان و کتابهای آن بداند؛بلکه،نویسنده،به سائقهء دورنی و به تناسب شغل معلمی در دانشگاه و ارتباط با دانشجویان و مطالعهء رفتار و علاقهء آنها به این بحث و آثار نگران کنندهء این ناآشنایی با شعر معاصر،بر آن شد تا جریان این مسئله را از دوران مدرسه تا دانشگاه پی بگیرد و آنچه را خود دیده و مؤثر تشخیص داده،برای بهتر شدن‌ این وضع در معرض قضاوت صاحبنظران بگذارد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.