چکیده:
"محمد ایوب"امنیت در جهان سوم را کیک چند لایهای میداند که برای هر کس که آن را با هدفی برمیدارد،طعمهای گوناگونی را دربردارد.و این طعم ارتباط تام با این معنا دارد که کشور مذبور امنیت خود را چگونه تعریف کرده و منافع خود را در تعامل و تعارض با کدام ایدئولوژی،قدرت و منطقه تنظیم کرده باشد.ماهیت دولت و مشکلات حاکم بر فضای کشورهای در حال توسعه در تقابل فرهنگی و ایدئولوژیک با قدرتهای هژمون در عصر امروزین،از یک سو به همراه ضرورت توجه به هنجارهای بین المللی که تضمین کننده استقلال حقوقی و تمامیت ارضی دیگر کشورها و بازیگران منطقهای و بین المللی از سوی دیگر،توجه به بافت و ادبیات مستحکم و قابل اتکاء امنیتی را در این کشورها گوشتزد مینماید تا بتوانند برتری حوزه سیاسی خود را ساماندهی کرده و رهیافتهای محوری را در دستیابی به قدرت مشروع فراهم سازند و در این میان اصلیترین نکته در تحقق این نظریه امنیتی،تعریف ارتباط بنیادین میان مفهوم امنیت و دولت از منظر فلسفه سیاسی آن کشور است تا بتواند در پناه این پارادایم،تمامی تحولات و رخدادها را در حیطهء امنیت ملی توصیف و تحلیل نمود.
خلاصه ماشینی:
"دکتر عصاریان نژاد: به دلیل اینکه بعد از تحولاتی که در گذار رئالیسم و نئورالیسم در حوزه امنیت اتفاق افتاد مکتب کپنهاک مباحث جدیدی را مطرح کرد که نقطه آغازینش توجه به امنیت اجتماعی و نهادهای برخاسته از آن به عنوان مرجع جدیدی از امنیت بود که در کنار دیگر مراجع امنیتی که به هویت،دولت مباحثی همچون تعارض تاریخی قدرت فی مابین مثلث دولت،ارتش و مردم و پیچیدگی که در این معماری قدرت امنیت ناشی از این سه ضلع شکل میگیرد توجه بیشتری نشان داد و در نهایت نقطه عطفش هم بحث غیر امنیتی کردن هرچه بیشتر پدیدههای امنیتی بود که بوزان آن را تأیید کرده و میگوید که هرچه بیشتر پدیدهای امنیتی در قالب پارادایمهای سیاسی قرار گیرد،سطح امنیتی شدن پدیدهها کاهش پیدا میکند.
جمعبندی بخش اول صحبتهای شما یک نگاه کلی بود،که استفاده از نظریههای امنیتی تولید شده در جوامع غیر اسلامی و توسط غیر مسلمانها به جز در بخشهای تجربی و مطالعات قابل اتکاء و پیاده سازی نیست اما در مورد ساز و کارها و تحقیقات میدانی و روشهای تجربی آنان چه؟یعنی در متدولوژی،این مکتب کاستیهایی دارد و یا واجد امتیازی است و چرا؟ دکتر لک زائی: پرسشها را هم قبول دارم.
بیتوجهی یا کم توجهی به ظلم جهانی از سوی این نظریه است که از آن طرف در فرهنگ ما لا تظلم و لا تظلموا در واقع مورد توجه است و نکته آخر که بحث خیلی طول کشید من تأکید میکنم که البته فرمایش آقای ره پیک قدری تعدیل کرد که نه حالا ما به عنوان یک روش بیایم و بررسی کنیم این نظیه را که میخواهد در مورد امنیت کار کند ذاتش چیست و محورش چیست و بیایم با منافع معرفتی خودمان جواب بدهیم."