چکیده:
با توجه به نقش اساسی محیط در تبیین متدولوژی تحقیق در مدیریت راهبردی،مدیریت تولید علم و آیندهپژوهی،معاوت پژوهش و تولید علم دانشگاه،بر آن شد تا میزگردی تحت عنوان«محیط و فنون تحلیل آن»با حضور اساتید نامآشنای مدیریت راهبردی:جناب آقای دکتر حسین رحمان سرشت دکتری مدیریت تکنولوژی و نوآوری و استاد دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی،جناب آقای دکتر محمد رضا حمیدی زاده دکتری مدیریت بازرگانی و دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی و جناب آقای دکتر مسعود کسائی دکتری مدیریت صنعتی و استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی جناب آقای دکتر شجاعی دکتری مدیریت راهبردی و استادیار بازنشسته دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی،جناب آقای دکتر ناصر پور صادق دکتری مدیریت دولتی و استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی(مدیر میزگرد)،برگزار نماید تا با طرح سئوال هایی چون محیط چیست و چه مولفههایی محیط را میسازند؟چگونه میتوان محیط را طبقهبندی نمود و فنون تحلیل محیط کدامند؟ابعاد مختلف بحث محیط شفافسازی شود آنچه در پی میآید چیکده مباحث مطرح شده در این میزگرد است.
خلاصه ماشینی:
"مشکلی که امروز ما با آن روبرو هستیم این است که خود این محیط،دگرگونیها و پیچیدگیهای زیادی در درون خود دارد که در حال تجزیه است و یکی از دلایل این است که رقابت نیز امروزه مشکلتر شده و به صورت سرسختتری قابلانجام است،لذا هم خود عوامل محیطی و هم تعداد متغیرهای آنچنان تغییر کرده اند و هم یک بعد جهانی بسیار وسیع به خود گرفتهاند و هم تعامل بین این عوامل آنچنان افزایش پیدا کرده که ما قبلا به عنوان یک« SWOT »مطرح میکردیم و طی آن سعی میکردیم یک سری فرصتها و تهدیدات را از محیط برداشت بکنیم ولی امروز به آن سادگی،شما نمیتواند بگویید که صرفا بر اساس فرصتها و تهدیدات که بررسی میکنیم،استراتژیهای مطلوب خود را شناسایی کنیم،بلکه یک سری تحلیلهای دقیقتری باید انجام گیرد،تا این جزئیات به خوبی از آنها استخراج شود،با این هدف که بتوانیم هدفشناسایی بکنیم.
من میخواهم از این موضوع استفاده کنم که اولا ما باید بحث آیندهنگری را به شدت مد نظر داشته باشیم،در هدفگذاری کلان ملیمان که دقیقا میخواهیم این جامعه و اجتماع رابه کجا هدایت کنیم،بعد این مسأله مطرح می گردد که اگر در سطح سازمانی نقاط قوت و ضعف تعیین میشود،این نقاط قوت و ضعف در واقع میشود ملاک محیطی که شما میخواهید خودتان را در آن قرار دهید و بر اساس آن محیط و اهداف و ارزشهایی که در درون آن صعنت جای گرفته،چه استراتژیهایی میتواند ما را سریعتر و بهینهتر به آن نقاط برساند."