چکیده:
بر طبق نظرات مورخان،در هند«بازیگر»معدل واژهای«سوترادار»1به معنی«نگهدارارنده نخها»بوده است و این نمایانگر قدمت عروسک نسبت به بازیگر است.عروسک در سیر تاریخ بنا بر ضرورت اجتماعی کارکردهای گوناگونی داشته و با توجه به توانمندیهای شکلی و معنایی متنوع،نگرشهای متفاوتی به آن شده است.از کارکرد آئینی مذهبی تا کارکرد الکترونیکی آن در صنعت همگی نشانگر قدرت عروسک است که با تغییر ماهیت،اما حفظ هویت اصلی خود توانسته است بازتاب معانی متفاوتی باشد.همچنین گفتنی است که این قابلیت تغییر زمانمند نیست به این معنی که در هرزمان میتوان کارکردهای متفاوتی از عروسک را در نقاط مختلف جهان دید.در همان زمان که مردمانی در قبایل آفریقایی عروسک را چون بتی در مراسم آئینی به کار میبرند،گروه دیگری عروسکهای عظیمالجثه مکانیکی را در فیلمها نشان میدهند و هنرمندانی برای نمایش فضای مدرن و مفاهیم تئاتر دیداری از آن استفاده میکنند. این گفتار با بررسی سیر تاریخی حضور عروسک،توجه به ارتباط آن با مردم و نوع نگرش یا بهرهگیری از آن،این کارکردهای گوناگون را بازیابی و معرفی کرده به تحلیل معنایی هریک میپردازد. عروسک به عنوان موجودی دست ساز میتواند شکلهای بسیار متنوعی داشته باشد و این شکلها بازتاب معانی و مفاهیم متفاوت و در نهایت دریافتهای گوناگونی برای مخاطبان خود است.
خلاصه ماشینی:
"در همان زمان که مردمانی در قبایل آفریقایی عروسک را چون بتی در مراسم آئینی به کار میبرند،گروه دیگری عروسکهای عظیمالجثه مکانیکی را در فیلمها نشان میدهند و هنرمندانی برای نمایش فضای مدرن و مفاهیم تئاتر دیداری از آن استفاده میکنند.
عروسک به عنوان موجودی دست ساز میتواند شکلهای بسیار متنوعی داشته باشد و این شکلها بازتاب معانی و مفاهیم متفاوت و در نهایت دریافتهای گوناگونی برای مخاطبان خود است.
در هردورهای که به تناسب ضرورتها یا سلائق اجتماعی کارکرد نوینی برای عروسک به وجود آمده است،کارکردهای پیشین از میان نرفته و همچنان حضور آن در حوزههای متفاوت ادامه یافته است.
در جوامع توتمگرا که هرگروه خود را به یک حیوان یا گیاه خاص وابسته میداند، ماسکها نمادی از توتم بوده و مراسم خاصی با رفتارهای ویژه برای آن نماد مقدس اجرا میشده است ویا در گونهای دیگر شامان-جادوگر قبیله-روحپیشینیان را در مراسم آئینی به صورت ماسک ظاهر میکرده است.
1-زمان نمایش:چون این نمایشها در کوچهها و خیابانها اجرا میشدندو مردمان در بین کارهای روزانه فرصت اندکی برای تماشای آنها داشتند،ناگزیر زمان نمایش به نسبت زمان طولانی و ریتم کند نمایشهای عروسکی آئینی کوتاهتر و دارای ضرباهنگی تند شد تا مردمان بتوانند در زمان کوتاه نمایش کاملی ببینند.
اسطورهها و افسانههایی چون گولم10و جادوگر شهر اوز در کنار داستانهای علمی- تخیلی ایزاک آسیموف و بعض1ی فیلمهای سینمایی،دیرینه عروسکی رباتها را مورد تأکید قرار داده و شالوده بنیادی آنها را به عنوان یک عروسک الکترونیکی تثبیت میکند."