چکیده:
اساسا،رسالت آموزش و پرورش ارتقای فکری و روحی دانشآموزان است و چون این نهاد باید دانشآموزان را برای تفکر انتقادی آماده سازد،نقش کتابخانه مدرسه در این راستا،با هدف آموزش سواد اطلاعاتی مهمترین نقش است.کتابخانههای آموزشگاهی دیگر فقط محلی برای نگهداری کتابها نیستند و تبدیل به مراکز چندرسانهای مدرسهشده اند که دانشآموزان را قادر میسازند با اطلاعاتی متنوع و وسیع به گونهای معنیدار سروکار داشته باشند.این مراکز با کارمندانی آموزش دیده که آنها هم به نام متخصصان چندرسانهای کتابخانه مدرسه شناخته میشوند،استفاده از منابع اطلاعاتی را نه تنها در مرکز چندرسانهای مدرسه حمایت میکنند بلکه به ادغام این منابع در کلاسهای درس و از طریق برنامه درسی نیز کمک میکنند.از طرفی محققان در تحقیقات خود به این نکته پی بردهاند که با وجود منابع اطلاعاتی غنی در کتابخانههای آموزشگاهی،موانعی در مقابل اطلاعجویی دانشآموزان وجود دارد که بررسی این موانع و ارائه راهکارها و الگوی عملی برای رفع آنها فواید قابل توجهی در بردارد.نوشته حاضر در پی بررسی این موانع و شیوههای رفع آنهاست.از اینرو،ابتدا جایگاه کتابخانههای آموزشگاهی و سپس جایگاه کتابداران این کتابخانهها در عصر حاضر مورد بررسی قرار گرفته،آنگاه با نگاهی اجمالی به مفهوم نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاعجویی،موانعی که در مقابل اطلاعجویی دانشآموزان توسط تحقیقات گوناگون کشف شده است،بررسی میگردد.در پایان نیز برخی از راهکارهای ارائهشده توسط محققان جهت رفع این موانع مطرح میگردد.
خلاصه ماشینی:
"کتابخانه آموزشگاهی به این منظور به وجود میآید که محلی جهت اطلاعجویی و
متفاوتند؛مأموریت برنامه چندرسانهای کتابخانه مدرسه این است که دانشآموزان و کارمندان
چندرسانهای مدرسه حمایت میکنند بلکه به استفاده موثر این منابع در کلاس درس و از طریق
چندرسانهای در کتابخانه مدرسه نقش رهبری در زمینه استفاده از فناوری را برای خود تعریف نکنند،
کتابدار نقششان را در کتابخانه آموزشگاهی درک و اجرا میکنند،توانایی آنها را جهت آموزش و تعلیم
اطلاعجویی که در تحقیقات برروی مدارس و کتابخانههای آنها آشکارشده به قرار زیر است:
معلمان کتابدار از کمبود منابع فناوری جهت رفع نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان و نیز کمبود دانش
در مورد نقش متخصصان چندرسانهای در کتابخانههای مدارس را افزایش داده است و کسانی مانند
دروس و اطلاعات مورد نیاز دانشآموزان وجود نداشته باشد،مانع از این میشود که معلم کتابدار به
ارائه برخی راهکارها جهت رفع موانع اطلاعجویی در کتابخانههای آموزشگاهی
گرفتن کتابخانههای آموزشگاهی و برای اینکه این کتابخانهها محلی جهت یادگیری،پرورش تفکر
انتقادی،و نیز کسب مهارتهای سواد اطلاعاتی قرار گیرند،این است که آموزش و پرورش هر کشور به
کتابخانه مدرسه را به مرکز اصلی فعالیتهای فوق برنامه و اطلاعجویی دانشآموزان تبدیل نموده و به
@امکان همکاری متخصص چندرسانهای مدرسه را با معلمان کلاس درس جهت آموزش و ادغام
مجهز جهت یادگیری دانشآموزان و پرورش و شکوفایی استعدادهای آنها شرطی لازم است اما این به
تنهایی کافی نیست؛زیرا حتی با وجود امکانات فراوان،موانع اطلاعجویی زیادی در مقابل دانشآموزان پدید میآید که یادگیری و بهرهجویی آنها را از اطلاعات با محدودیتهایی روبرو میسازد،و این مسأله"