خلاصه ماشینی:
"اما بعد از حمله غزالی در ایران،دوره جدیدی از فلسفه آغاز میشود و افرادی نظیر سهروردی،خواجه نصیر و متفکرانی نظیر قطب الدین شیرازی به عرصه حیات فلسفی ایران گام میگذارند و ایران مبدل به مهد فلسفه میشود و سرانجام مکتب ابن عربی و حکمت متعالیه ملا صدرا تاسیس مییابد و تا امروز نیز به زندگی مستمر خود ادامه داده است.
بنابراین،نقش ما بسیار روشن و چشمگیر بوده است،با این همه در دوره جدید غیر از توجه به شعر و ادبی ایرانی کمتر توجهی به فکر و اندیشه ایرانی شده است و در این میان کربن نخستین فردی بود که به معنای عمیق و دقیق در این عرصه گام نهاد و اندیشه ایرانی را به غرب معرفی کرد.
*بهطور مثال ما دارای یک پشتوانه و سنت فکری اسلامی-ایرانی هستیم که به نظر میرسد (به تصویر صفحه مراجعه شود) در فلسفهآموزی در فلسفه غرب نیز ناآشنایی و عدم شناخت از این سنت ضربههای فراوانی را بر ما تحمیل خواهد کرد.
اما با تمام این عظمت،جلوه کار کربن در این است که یک شخصیت بزرگ علمی-فکری و فلسفی شیفته این سنت شده است و از نزدیک آن را مطالعه کرده است و در حدود 70 سال زندگی خود را وقف توجه به آن کرده است.
مراد کربن از این کار ارائه یک تاریخ فلسفی تفصیلی در خصوص فلسفه اسلام از زمان صفویه تا دوره معاصر بود تا به این طریق اثبات نماید،حکمت الهی در ایران دارای حیاتی مستمر و دائم بوده است.
-متاسفانه با آنکه بیشتر کتابهای کربن در مورد ایران است،اما تمام آنها به زبان فارسی ترجمه نشده است و حتی ترجمهها نیز دارای نواقصی هستند."