چکیده:
در سالهای اخیر مقایسه وضعیت علمی دانشگاههای مختلف از موضوعات مورد بحث مقالات علمی بوده است.این مقایسه در سطح ملی و جهانی،تحت عنوان رتبهبندی دانشگاهها انجام میگردد.آشنائی و ارزیابی معیارها و روشهای مختلف رتبهبندی در سطح بین المللی،به تدوین یک برنامهریزی منسجم جهت بهبود جایگاه دانشگاههای داخل خواهد انجامید.در این مقاله ضمن ارزیابی و تجزیه تحلیل چهار روش رتبهبندی بین المللی،و ارائه جایگاه دانشگاههای ایران و جهان اسلام در روشهای رتبهبندی فوق،وجوه مشترک این روشها مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.تحقیق حاضر نشان میدهد که در روشهای رتبهبندی مختلف،معیارهای رتبهبندی بر ارزیابی آموزشی، پژوهشی،و میزان تولید علم توسط دانشگاهها معطوف شده است.بر این اساس نتیجهگیری شده است در صورت یکه در مقیاس کشوری،منطقهای،و جهانی، هدف اصلی برنامه راهبرد آموزشی و پژوهشی دانشگاهها به ارتقای رتبهبندی آنها معطوف گردد،عملا برنامهای مؤثر در جهت اصلاح هدفمند ساختارهای پژوهشی و آموزشی دانشگاهها احراز خواهد شد.این موضوع از آنجا ناشی میگردد که اصولا تعیین معیارهای رتبهبندی دانشگاهها با هدف تعیین دانشگاههای با قابلیت آموزشی و پژوهشی بهتر،تدوین شده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1-اسامی و امتیازات 5 دانشگاه برتر دنیا براساس آمار سال 2007 در روش رتبهبندی THES (به تصویر صفحه مراجعه شود) در ارزیابی اسامی جایگاه آموزشی و پژوهشی 200 دانشگاه برتر که توسط مؤسسه THES ارائه شده است نکات ذیل قابل تامل میباشد[12-9]: الف-در رتبهبندی سال 2006 و 2007،ارجاعات11به مقالات چاپ شده دانشگاهها در مجلات تحت نمایه معتبر که در 5 سال گذشته به چاپ رسیده،مورد مقایسه قرار گرفته است.
همانگونه که از دادههای ارائه شده در جدول 3 استنباط میشود در این روش جدول 3-قرارگیری نام سه دانشگاه از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در بین 500 دانشگاه برتر دنیا در روش رتبهبندی SJTU (به تصویر صفحه مراجعه شود) دانشگاه برتر آسیا را نیز ارائه نموده است.
1-خروجی تحقیقاتی دانشگاهها و موسسات پژوهشی(25%)براساس: دادههای رتبهبندی سالهای قبلی این موسسه،اطلاعات علمی سایت آکادمیک گوگل،اطلاعات روش طبقهبندی ARWU دانشگاه شانگهای،دادههای روش طبقهبندی THES در سال 2005،و تعداد مقالات چاپ شده و ارجاعات آنها براساس آمار سایت20 ESI که توسط سایت ISI نمایه شده است.
جدول 8-اسامی ده دانشگاه برتر ایران براساس آمار سال 2007 در روش رتبهبندی وبسنجی (به تصویر صفحه مراجعه شود) زمینههای بهبود جایگاه دانشگاههای ایران در روشهای رتبهبندی مختلف در روشهای رتبهبندی مختلف،تاثیر حضور اعضای هیئت علمی با توانائی تولید علم بیشتر،بسیار قابل توجه است.
در این راستا موارد ذیل به منظور ارائه برخی از روشهای عملی در ارتقای جایگاه دانشگاههای ایران در عرصه رقابت علمی با دانشگاههای دیگر کشورها توصیه میگردد: -تعیین معیارهای ارزیابی شاخص عملکرد دانشگاهها و اعضای هیئت علمی -تلاش مضاعف به منظور ورود بیشتر مجلات داخلی در نمایه ISI ، و در جهت افزایش زمینه ارتقای بیشتر مجلات داخلی."