Skip to main content
فهرست مقالات

علیه ایمان ناواقع گرایانه

نویسنده:

مترجم:

(2 صفحه - از 45 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : لوازم واقع‌گرایی از دیدگاه دان ، کیوپیت ، دیدگاه دان کیوپیت و اشاره ، مسیحیت ، واقع‌گرایی ، نظریه اصالت منظر ، ذکر لوازم واقع‌گرایی ، نظریه ، کیوپیت گمان ، ایمان ناواقع گرایانه

نویسنده با ذکر لوازم واقع‌گرایی از دیدگاه دان کیوپیت و اشاره به اینکه چنین دیدگاهی از واقع‌گرایی مورد قبول نیست، به نقد افکار وی می‌پردازد. از نظر دیویس اعتقاد به مسیحیت و واقع‌گرایی با آنچه کیوپیت گمان کرده است، ملازمه ندارد و نظریه او (نظریه اصالت منظر) را خودمتناقض می‌داند و سرانجام بر وجود خدا به عنوان اصلی اساسی در آیین مسیحیت تأکید می‌نماید.

خلاصه ماشینی:

"از نظر دیویس اعتقاد به مسیحیت و واقع‌گرایی با آنچه کیوپیت گمان کرده است، ملازمه ندارد و نظریه او (نظریه اصالت منظر) را خودمتناقض می‌داند و سرانجام بر وجود خدا به عنوان اصلی اساسی در آیین مسیحیت تأکید می‌نماید. بر اساس رأی دان کیوپیت، واقع‌گرایی چنین لوازمی دارد: 1) ذوات دگرگونی‌ناپذیر و نامشهودی وجود دارند؛ 2) در فراسوی این جهان که زبان ما آن را توصیف می‌کند، جهانی نامشهود و ماورایی وجود دارد؛ 3) معنا، موجودی ذی‌روح است که در واژه سکنا گزیده است؛ 4) ذهن، موجودی ذی‌روح است که در بدن سکنا گزیده است؛ 5) قانون طبیعت، اصلی ذی‌روح است که با واسطه سیمهایی نامشهود، وقایع را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کنترل می‌کند؛ 6) صدق سه جهت دارد: «صادق»، «ضرورتا صادق»، «مطلقا صادق» (در حالی‌که در تقسیم‌بندی‌های استاندارد دو جهت گفته می‌شود). مورد واقع‌گرایی دینی، کیوپیت می‌گوید که مستلزم چهار چیز است: 1) مسیحیت، مجموعه بی‌زمان، منسجم و عملا دگرگونی‌ناپذیری از اندیشه‌هاست؛ 2) کهنترین صورت ایمان، خالصترین آنهاست؛ 3) زبان کتاب مقدس و مسیحیت، معنایی بی‌زمان و فرافرهنگی دارد؛ 4) زبان خداوند، زبان واقعی انسانها نیست. انتقاد اول من این است که واقع‌گرایی دینی آنقدر که کیوپیت می‌گوید، مضحک نیست."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.