چکیده:
شکلگیری برخی از جنبشهای هنری معاصر،ریشه در تحولات و جریانهای اجتماعی،سیاسی و اعتقادی دارد که میتوان به آن عنوان «محیط فرهنگی»اطلاق نمود. شناخت دقیق در نوع نگاه و بیان اینگونه حرکتهای هنری معاصر،به دور از سلیقههای شخصی نیاز به نقد و بررسی دارد که در مقالهی حاضر با توجه به قالهای ارائه شده در سومین نمایشگاه هنر مفهومی،به توصیف و معرفی میپردازد.نگارنده تلاش میکند به این سوال که آیا میتوان به کمک ابزار بیان بعضی از تصورات را بصری ساخت و آیا میتوان فرض کرد که بعضی از مفاهیم قابل ارائه با این نوع بیان مطابقت دارند؟پاسخ دهد.
خلاصه ماشینی:
(تصویر 5) در این نوع از ارائه،هنرمند با تکیه بر معنا و مفهوم و با استفاده از اشیاء ساخته شده و آماده و با توجه به محیط و فضای رویداد با ارائهی فنآوریهای جدید و درهم آمیختن بعضی از هنرها و گاه با دخالت به صورت توافق با بیننده ارتباط برقرار میکند.
این در حالی است که در حوض شفاف بالا سر مومیایی زندگی در حوضچهای با ماهیهای قرمز رنگ و در حال شنا جریان دارد(تصویر 22) ب-ویدئو آرت Video Art ورود دوربین ویدئویی قابل حمل به بازار در اواخر دههی 1960 رویداد مهمی بود که تاثیر اجتماعی عمدهای بر حوزهی فعالیتهای انسانی بر جای گذاشت،موهبتی که هرکس از هرچیز بدون نیاز به دانش فنی مربوط به چاپ و ظهور و تدوین میتوانست ضبط کند.
به طور کلی امکانات زیباییشناسی ویدئو آرت را به صورت زیر میتوان بیان کرد: -اجرا و پخش،بدون نیاز به امکانات(در مقایسه با سینما) -امکان حرکت بیننده و انتخاب تصاویر -مشارکت و حضور فعال مخاطب در فضای نمایش اثر -امکان پخش همزمان چندین تصویر از زوایای دید مختلف (چندگانگی نقطه دید) -زمان کار شده برای تولید اثر -امکانات کم در مقایسه با سینما(بیواسطگی) -امکان دید تصاویر بعد از تصویربرداری(بازخورد بیوقفه) در نتیجه فضای متفاوت نمایشی ویدئو آرت خود را از هنر سینما جدا کرد و به هنرمند امکان جدیدی برای نمایش معنا و مفاهیم مورد نظرش داد.
انواع ویدئو آرت چیدمان ویدئویی: Vido installation در این شیوهی اجرایی هنرمند سعی میکند که با چینش مانیتورها یا تعدد پردههای نمایشی مفاهیم تصویربرداری شده را به مخاطب منتقل کند داگلاس گوردن (Douglas Gordon) با اثر بسیار آهسته شده «روح»کار آلفرد هیچکاک که طول نمایش آن 24 ساعت است.