چکیده:
هر چند احیا و طرح جدی سرمایه اجتماعی به یک یا دو دهه آخر قرن 20 استناد داده می شود اما با توجه به ماهیت موضوع می توان آن را پدیده ای ریشه دار و به طور کامل قدیمی دانست که در اندیشه ها، گرایش ها، سنت ها، رفتارها، نهادها، مجموعه ارتباطات، شبکه های انسانی و اجتماعی ظهور و حضور داشته است. این موضوع با توجه به پیوندهای اخلاقی و ارزشی اش با سنت های دینی، رفتار و پندار بنیان گذاران ادیان آسمانی، هم پیوندی های قابل توجهی دارد. در این مقاله درصدد هستیم که موضوع را به عصر پیامبر (ص) و به کارکرد و اندیشه آن وجود بزرگ ارتباط دهیم. در بخش های اول و دوم به زمینه های اولیه، محورهای اساسی و عناصر تعیین کننده سرمایه اجتماعی می پردازیم و سپس پیوند اندیشه و کارکرد رسول مکرم را با این موضوع ترسیم می کنیم. روش تدوین مقاله تحلیلی- وصفی و با کمک شیوه های کتاب خانه ای بوده از شواهد تاریخی و نقل احادیث و آیات فراوانی نیز استفاده می شود.
Although the birth and expansion of social capital debate is oftern traced back to one or two last decades of 20th century، regarding the nature of subject it could be considered a completely old and deeply-rooted phenomenon which has been present and had manifestations in thoughts، opinions، traditions، behaviors، institutions، and the set of communications and social and humane structures. This subject، regarding its moral and value aspects، has also strong ties with religious traditions and the behavior and the thoughts of the founders of divine religions. In this paper we aim to relate the issue to the age of the holy prophet of Islam (pbuh) and his behavior and thoughts. In the first and second sections we treat of the initial contexts، main pillars، and determinant factors of social capital and thereafter depict the ties between this topic and the behavior and thought of the holy prophet. Our method in compiling this article has been descriptive-analytical along with using library techniques، while historical evidences and narrations from Qur’an and tradition are plentifully utilized.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) سرمايه اجتماعي و بازتوليد آن در عصر پيامبر اسلام * تاريخ دريافت : ١٣٨٥/٨/٢٥ تاريخ تأييد: ١٣٨٥/١٢/٨ يدالله دادگر ** محمدباقر نجفي __________________________________________________________________ چکيده هر چند احيا و طرح جدي سرمايه اجتماعي به يک يا دو دهه آخر قرن ٢٠ استناد داده مي شود اما با توجه به ماهيت موضوع مي توان آن را پديـدهاي ريـشه دار و بـه طـور کامـل قـديمي دانـست کـه در انديشه ها، گرايش ها، سنت ها، رفتارها، نهادها، مجموعه ارتباطات، شبکه هاي انساني و اجتماعي ظهور و حضور داشته است .
«جيمز کلمن » و «گلن لوري »، در ١٩٧٧، کري بکر و صاحب نظران ديگر نيز بين ١٩٧٧ تا * توجه اين مقاله تحليل موضوع ، بيشتر از ديد اقتصادي است ، اما از لحاظ سياسـي ، اجتمـاعي و فرهنگـي ، مقوله سرمايه اجتماعي موضوعي ريشه دار مي باشد و حداقل به مطالعات قرن ١٩ در آن عرصه هـا مربـوط مي شود.
در برخي مطالعات مسأله خيلي کلي طرح شـده و فقط پيوند نهادي سرمايه اجتماعي مورد تأکيد است ، برخي ديگر محور اعتماد را از اين سرمايه مورد تأکيد قرار داده اند، برخي نقش و اثر آن را بر سازمان دهي هـا مهـم مـي داننـد (رنـاني ، ١٣٧٦؛ غفاري ، ١٣٨٣؛ يعقوبي ، ١٣٨١)، برخي در رفتارهـا و عـده اي در گـرايش هـا (متوسـلي ١٣٨١، وزارت فرهنگ و ارشاد، ١٣٨٢) و عده اي موضوع را بيشتر در ارتباط با نظريـه بـازي هـا معنادار دانسته اند و گروه هاي ديگر به همه ابعاد (کلمن ، ١٣٧٧).