Skip to main content
فهرست مقالات

حقوق بشر؛ جهان شمولی یا نسبیت دینی- فرهنگی؟

نویسنده:

(5 صفحه - از 59 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : حقوق بشر، برشمردن مبانی فلسفی حقوق بشر، جهان‌شمولی حقوق بین‌الملل بشر، اسلام، حقوق بشر غربی، دینی، حقوق بین‌الملل بشر، ویژگی‌های حقوق بشر غربی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، نسبیت دینی

نویسنده در این مقاله، با برشمردن مبانی فلسفی حقوق بشر غربی و مقایسه آن با مبانی حقوق بشر از منظر اسلام، تلاش می‌کند مطلق یا نسبی بودن این حقوق را بررسی کند. ایشان انسان‌مداری، عقل‌محوری، نسبیت و عدم ثبات را از ویژگی‌های حقوق بشر غربی، و خداباوری، وحی محوری و ثبات را از ویژگی‌های حقوق بشر اسلامی می‌داند.

خلاصه ماشینی:

"در سال‌های اخیر، موضع‌گیری‌های کشورهای جهان سوم در تقابل با جهان‌شمول‌بودن حقوق بشر تعدیل شده است؛ یعنی این کشورها، به عوض اینکه بگویند ما باید معیارهای لائیک و غیردینی را که اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون‌های حقوق بشری اعلام می‌کند، مخدوش و مخالف فرهنگ خودی ـ اعم از تمدن آسیایی یا شرایع دینی ـ بخوانیم، می‌گویند که ما باید با ظرافت به تفسیر جدید مفاهیم بپردازیم؛ یعنی خواستار تفسیر جدیدی از مفاهیم حقوق بشری، و از سوی دیگر، تفسیر جدیدی از مفاهیم شریعت باشیم؛ چنان‌که این هر دو رویکرد در عمل قابل ارائه است. اما حقوق بین‌الملل بشر، از منظر فلسفی، منشأ بشری دارد و اولا، بر عقل استقرایی و خرد جمعی مبتنی است؛ ثانیا، بر فلسفه حقوق بشر غرب مبتنی است؛ ثالثا، منابع فلسفی و تمدنی آن، ولو متعدد و متکثر باشد، بیشتر بر تمدن غرب مسیحی و حقوق فطری مبتنی است و رابعا، مکتب‌های معرفتی انسان جدید، اگرچه منحصر به یک حوزه تمدنی یا یک ملت یا یک دین یا یک دسته یا یک طبقه خاص نیست، پیوسته در حال پویایی و تغییر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.