چکیده:
در جهان امروز گردشگری از پویاترین بخشهای اقتصاد ملی بسیاری از کشورها است.این بخش در اشتغال نیروی انسانی میتواند نقشی اساسی ایفا نماید بطوریکه در حال حاضر از هر 9 نفر شاغل در سراسر دنیا یک نفر در این صنعت بکار اشتغال دارد.
کشور ما با توجه به جاذبههای تاریخی،فرهنگی و تمدن کهنسال خود و موقعیت خاص جغرافیایی،تنوع زیست محیطی و داشتن طبیعتی چهار فصل یکی از شگفتیهای جهان است و طبق گزارش یونسکو از لحاظ جاذبههای جهانگردی جزء ده کشور مهم و نخست جهان میباشد.
با توجه به درصد بالای بیکاری در بین جوانان تحصیل کرده و عادی و جاذبههای فوق الذکر میتوان از این صنعت در ایجاد اشتغال و کسب درآمد و حتی جایگزینی صنعت نفت استفاده نمود.این صنعت در افزایش سطح تفاهم بین المللی و عرضهی فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی به اقصی نقاط جهان میتواند نقش مهمی ایفا نماید.این امر در گرو هماهنگی و تعامل جدی و تنگاتنگ دستگاههای ذیربط و تقویت بخش خصوصی و تشویق سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی میتواند میسر شود.امید است با توجه به عزم و اراده جدی دولت در این راستا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر آن باشیم.
خلاصه ماشینی:
"در جهان امروز گردشگری از پویاترین بخشهای اقتصاد ملی بسیاری از کشورها است.
یونسکو از لحاظ جاذبههای جهانگردی جزء ده کشور مهم و نخست جهان میباشد.
صورت یک فعالیت عمومی درآمد هر سال بر تعداد جهانگردان افزوده شده است.
به جایی رسیده است که پژوهشگران ایرانی خود به عنوان مدعیان جدی در این زمینه
جایی که میتوان آنرا به عنوان یکی از منابع مهم توسعه اقتصادی و فرهنگی به حساب
جهانگردی عاملی برای پیشرفت وضع اقتصادی بوده است.
شورای جهانگردی و مسافرت جهانی برآورد کرده است که از هر 9 نفر کارگر و
کارمند در سراسر دنیا یک نفر در صنعت جهانگردی به کار مشغول است.
برای توسعه درک اجتماعی و فرهنگی در سطح محلی نیز شناخته شده است.
جهانگردی در این است که پلی بین ملتهای مختلف ایجاد میکند.
دیدار فرهنگهای مختلف یعنی بالا بردن آگاهی و احترام به دیگر فرهنگها،جهانگردی مستقیمترین وسیله ارتباط مردم با یکدیگر در تمام جهان است.
ایران از لحاظ جاذبههای توریستی یکی از ممتازترین مناطق جهان است.
این است که مسئله جهانگردی در کشور ما آنگونه که باید مورد توجه جدی واقع نشده
به همین دلیل سهم ایران از گردشگری و جهانگردی ناچیز است.
شاید اگر درآمد آسان نفت که نقش محوری در ایران دارد نمیبود توسعه جهانگردی را مورد توجه بیشتری
در تصمیمات توسعه گردشگری از دیگر موانع رشد و توسعه این صنعت است.
بدیهیست در صورت عدم رفع موانع موجود این صنعت هیچگاه توسعه پیدا
با توجه به روند روبه رشد گردشگری و جهانگردی در سطح ملی و بین المللی و"